- 2 -
In Akkrum en Sijbrandaburen is gekozen voor een stichtingsvorm
die het beheer en de exploitatie verzorgen. De toenmalige gemeente
besturen hebben het particulier initiatief willen ondersteunen,
door bij de oprichting van de gebouwen middelen beschikbaar te
stellen. Wanneer de gebouwen éénmaal gereed waren, heeft het gemeente
bestuur er geen bemoeienis meer mee. Het beheer en de exploitatie
zijn aan de stichting overgedragen.
Bij de stichtingsvorm is de afspraak gemaakt dat de gemeente geen
bijdragen verstrekt in eventuele exploitatietekorten.
In de overeenkomst tot ingebruikgeving kunnen bepaalde voorschriften,
verplichtingen worden gesteld die beperkend kunnen zijn voor een
stichting. Het uitgangspunt is echter altijd geweest en nog, dat
de stichting in principe een zo groot mogelijke vrijheid heeft
en een duidelijk eigen verantwoordelijkheid in het beheer van een
gemeentelijk eigendom.
Eén van de verplichtingen van de stichtingsvorm is dat de tarieven
die geheven worden voor het gebruik van de hal door het gemeente
bestuur moeten worden goedgekeurd. De reden hiervan is dat de hal
met een stuk gemeenschapsgeld tot stand is gekomen en er door ons
naar wordt gestreefd om deze accommodaties voor een ieder toe
gankelijk te houden.
De situatie die zich thans in de gemeente Boarnsterhim voordoet
is dat de gemeente haar eigen verantwoordelijkheid heeft wat betreft
het beheer en de exploitatie van de sporthal De Twine, ook wat
betreft de tariefstelling.
De stichting van de Utingeradeelhal heeft ook haar eigen verantwoorde
lijkheid voor wat betreft het beheer en de exploitatie.
Door verschillende beheersvormen is het mogelijk dat voor min of
meer gelijkwaardige sporthallen geen gelijkwaardige tarieven worden
geheven.
Dit is een gevolg van historische omstandigheden en eerder gemaakte
afspraken.
De tweede vraag is dat wanneer er sprake is van subsidie, direct
of indirect aan de ene sporthalook de andere sporthal daarvan
dient te profiteren, gezien het gelijkheidsbeginsel.
Het exploitatietekort van de sporthal De Twine wordt aangevuld
door de gemeente en is als zodanig op te vatten als subsidie.
Zoals bij de eerste vraag al is uitgelegd zijn er bij de start
positie afspraken gemaakt. Eén daarvan is dat de gemeente bij de
bouw van de sporthal in Akkrum een startsubsidie heeft verleend
en daarna geen bijdragen meer zal verstrekken. De uitgangspositie
van de sporthallen in de gemeente Boarnsterhim zijn verschillend.
Daarom kan ook niet van een gelijkheidsbeginsel worden gesproken,
want de startsituaties zijn niet gelijk en ook de beheersvormen
zijn verschillend.
Gelet op het vorenstaande stellen wij u voor om het eerste uitgangs
punt van de Stichting Sport- en Activiteitenhal (gelijkwaardige
sporthallen, gelijke tarieven) niet te onderschrijven, omdat de
sporthallen in de gemeente een verschillende beheers- en exploi
tatievorm hebben.