Advies model varianten Rw.
Basisplan, zie eerdere adviezen en uitspraken.
Variant I
.J5ie basisplan
Voordelen lagere ligging verkorting mogelijk lengte verhoging
1.60 ml wordt 4,25 N.A.P.;
enige remming ingaand verkeer;
herkenbare aansluitingen.
Nadelen Rw dichter bij het dorp 30 ml
verhoogde ligging blijft.
Variant II.
Voordelen
lage ligging Rw;
goede ontsluiting Oedsma;
goede afremming binnenkomend verkeer.
Nadelen situatie Heineken;
50 ml opschuiving Rw op bestaand nivo;
herkenbaarheid aansluitingen matig;
ontsluiting bedrijven terrein Noord over;
de Grou minder goed mogelijk;
aansluiting Tjallinga kan zo niet;
bocht in tunnel
Let op niet, (in welk alternatief dan ook) accoord gaan met doorvaart
hoogte 185 cm.
Voorkeur var. II mits geen onoverkomelijke bezwaren. Heineken e.a
oplossingen problemen.
Idaard - Roordahuizum.
Tunnel vervalt hiervoor over ruilverkavelingspad richting S 11
over Rw 32 naar Idaard.
Motivatie Rw/
De belasting van het onderliggende wegennet wordt door de tunnel
hoger, wat in strijd is met het uitgangspunt van de gemeente.
Niet bekend bij mij welke belasting de nu gekozen oplossing geeft
voor Idaard bebouwde kom. Idaard-Warga en Idaard-Wirdum.
Nu Idaard-Warga 500 (1992) met tunnel 850.
Nu Idaard-Wirdum 200 met tunnel 550.
Nu Roordahuizum-Idaard ca. 1200 met tunnel 1150.
Voor wat betreft richting Wirdum ben ik het eens dat daar een onaan
vaardbare verhoging komt. Mijns inziens weg maatregelen alleen
bestemmingsverkeer. Idaard-Warga is een kleine acceptabele verhoging.
De Ayttawei (Roordahuizum-Idaard) blijft onder het huidige aantal
en zal aanzienlijk dalen in combinatie met de maatregelen voor
Wirdum-Idaard.
Het gewijzigde plan heeft tot gevolg:
1. meer verkeer door Idaard;
2. omrijlengte Idaard-Roordahuizum;
3. een verkeerde bestemming van de ontsluitingsweg 3 m breed. Rw
is niet van plan de weg te verbreden.