-12-
Daarmee wordt naar zijn mening een goede procedure gevolgd.
De commissie wordt ingesteld voor de begeleiding van de proef. Daar
kan het feitenmateriaal verzameld worden en geïnventariseerd. Mocht
het nodig zijn dan kan ook halverwege de proef al gewezen worden op
excessen zodat de horeca dan maatregelen kan treffen. Vertegenwoordigd
zijn de politie, horeca-ondernemersbuurtbewoners, bezoekers en de
gemeente.
Hij vindt dat wel degelijk goed over de proef is nagedacht. Een
verwijt in die richting is dan ook niet terecht. Er bestaat alleen
verschil van inzicht over hoe het zal uitpakken.
Dan nog de positie van de ouders.
De zorg en de verantwoordelijkheid van hen kan niet door het
gemeentebestuur worden overgenomen. Dat het moeilijk is voor de ouders
begrijpt hij best, maar dat mag geen reden zijn om tegen de proef te
zijn. Als je in die zin principiëel zou zijn zouden de café's om tien
uur dicht moeten, dan zijn de kinderen om half elf thuis. Dat aspect
is trouwens ook niet aan de orde. De proef wordt gedaan met als ingang
de openbare orde en niet de geestelijke volksgezondheid.
Met de opmerking van de heer Van der Baan dat het pas na twee uur 's
nachts onrustig wordt verwoordt hij al de gedachte die achter de proef
zit, namelijk dat men pas na sluitingstijd in grote groepen de
gelegenheden verlaat. Een deel van de overlast wordt veroorzaakt door
die groepen en hij hoopt dat nu juist deze proef daar verandering in
zal brengen.
Als straks de nieuwe A.P.V. wordt vastgesteld wordt daar de
mogelijkheid geboden het sluitingsuur te vervroegen.
Hij kan zich wel voorstellen dat de heer Van der Baan de proef in
strijd acht met het ontmoedigingsbeleid wat net in gang is gezet. De
overwegingen die geleid hebben tot het ontmoedigingsbeleid zijn echter
van heel andere aard dan voor deze proef. Hier speelt de openbare orde
een rol. Als je het ontmoedingsbeleid wilt doorvoeren dan zouden de
café's om tien uur moeten sluiten, want dan bestaat er geen
gelegenheid meer in een openbare gelegenheid iets te drinken.
Als uit de proef zou blijken dat een verhoging van het drankgebruik
zou plaats vinden dan kan de raad zeggen dat dat niet kan en daar te
zijner tijd de beslissing aan aanpassen.
Er is naast de openbare mededeling in de Mid-Frieslander een brief aan
de horeca-ondernemers gestuurd waarin suggesties zijn gedaan voor het
oplossen van een aantal knelpunten in met name Grouw.
Bij de evaluatie zullen die elementen zeker op tafel komen.
Voor de horeca-ondernemers zal dat zeker een stimulans zijn om mee te
denken op welke wijze de overlast is tegen te gaan.
Zoals reeds eerder gezegd zal er pas zekerheid over veel zaken bestaan
als de proef geweest is.
Mefrou A. Zijlstra seit dat hja net oerrinne fan entûsjasme, mar dizze
proef dochs it foardiel fan'e twifel jouwe.
Ut it antwurd fan de foarsitter makket hja op dat al de saken yn
earste ynstânsje troch har neamd, goed yn de oerwaging meinommen binne.
Yn jannewaris moat der in harksitting komme dêr't sjoen wurde kin oft
de proef ek trochgean moat.
Hja sjocht ien pluspuntsje nammentlik dat by it ien foar ien ferlitten
fan'e kafê's de kontrôle fêst better wêze kin.