-12- Daarmee wordt naar zijn mening een goede procedure gevolgd. De commissie wordt ingesteld voor de begeleiding van de proef. Daar kan het feitenmateriaal verzameld worden en geïnventariseerd. Mocht het nodig zijn dan kan ook halverwege de proef al gewezen worden op excessen zodat de horeca dan maatregelen kan treffen. Vertegenwoordigd zijn de politie, horeca-ondernemersbuurtbewoners, bezoekers en de gemeente. Hij vindt dat wel degelijk goed over de proef is nagedacht. Een verwijt in die richting is dan ook niet terecht. Er bestaat alleen verschil van inzicht over hoe het zal uitpakken. Dan nog de positie van de ouders. De zorg en de verantwoordelijkheid van hen kan niet door het gemeentebestuur worden overgenomen. Dat het moeilijk is voor de ouders begrijpt hij best, maar dat mag geen reden zijn om tegen de proef te zijn. Als je in die zin principiëel zou zijn zouden de café's om tien uur dicht moeten, dan zijn de kinderen om half elf thuis. Dat aspect is trouwens ook niet aan de orde. De proef wordt gedaan met als ingang de openbare orde en niet de geestelijke volksgezondheid. Met de opmerking van de heer Van der Baan dat het pas na twee uur 's nachts onrustig wordt verwoordt hij al de gedachte die achter de proef zit, namelijk dat men pas na sluitingstijd in grote groepen de gelegenheden verlaat. Een deel van de overlast wordt veroorzaakt door die groepen en hij hoopt dat nu juist deze proef daar verandering in zal brengen. Als straks de nieuwe A.P.V. wordt vastgesteld wordt daar de mogelijkheid geboden het sluitingsuur te vervroegen. Hij kan zich wel voorstellen dat de heer Van der Baan de proef in strijd acht met het ontmoedigingsbeleid wat net in gang is gezet. De overwegingen die geleid hebben tot het ontmoedigingsbeleid zijn echter van heel andere aard dan voor deze proef. Hier speelt de openbare orde een rol. Als je het ontmoedingsbeleid wilt doorvoeren dan zouden de café's om tien uur moeten sluiten, want dan bestaat er geen gelegenheid meer in een openbare gelegenheid iets te drinken. Als uit de proef zou blijken dat een verhoging van het drankgebruik zou plaats vinden dan kan de raad zeggen dat dat niet kan en daar te zijner tijd de beslissing aan aanpassen. Er is naast de openbare mededeling in de Mid-Frieslander een brief aan de horeca-ondernemers gestuurd waarin suggesties zijn gedaan voor het oplossen van een aantal knelpunten in met name Grouw. Bij de evaluatie zullen die elementen zeker op tafel komen. Voor de horeca-ondernemers zal dat zeker een stimulans zijn om mee te denken op welke wijze de overlast is tegen te gaan. Zoals reeds eerder gezegd zal er pas zekerheid over veel zaken bestaan als de proef geweest is. Mefrou A. Zijlstra seit dat hja net oerrinne fan entûsjasme, mar dizze proef dochs it foardiel fan'e twifel jouwe. Ut it antwurd fan de foarsitter makket hja op dat al de saken yn earste ynstânsje troch har neamd, goed yn de oerwaging meinommen binne. Yn jannewaris moat der in harksitting komme dêr't sjoen wurde kin oft de proef ek trochgean moat. Hja sjocht ien pluspuntsje nammentlik dat by it ien foar ien ferlitten fan'e kafê's de kontrôle fêst better wêze kin.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1986 | | pagina 14