-4-
Deze opbrengsten en de maximale bedragen, welke op basis van een
gecorrigeerde uitkering uit het gemeentefonds worden berekend,
zien er voor 1987 als volgt uit:
- eigenaarsheffing maximum 15% 2.130,032,raming 1.967.000,13,85%
- gebruikers heffing maximum 12% 1.704.025, raming 1.187.000,8,36%
kwijtschelding 14.000,
3.834.057,— 3.140.000,—
Een verhoging van de tarieven achten wij niet gewenst.
i. Hondenbelasting.
Van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken is bericht
ontvangen betreffende bepalingen over ingang belastingplicht en
recht op ontheffing van hondenbelasting.
Evenals de meeste gemeenten kennen ook wij de aanslagoplegging en
ontheffingsmogelijkheid voor deze belasting per half jaar.
Deze zekere grofheid in de regeling is te rechtvaardigen, daar in
het algemeen de belangen van de uitvoerbaarheid en de
hanteerbaarheid van de verordening voorop stonden en nog staan.
De Staatssecretaris is met het Hof te Amsterdam van mening, dat
op deze wijze het belang van de belastingplichtige op
onaanvaardbare wijze wordt opgeofferd.
In verband hiermee achten wij wijziging van de belastingplicht,
aanvangende en eindigende in de loop van het belastingjaar,
gewenst.
Door deze bijstelling komt de belastingplicht als hierboven
genoemd, gelijk te luiden aan die van de afvalstoffenheffing,
namelijk per maand.
Omdat de huidige tarieven niet goed deelbaar zijn per maand, is
tevens een kleine tariefswijziging noodzakelijk.
De tarieven zijn en worden per jaar:
1986
1987
- voor de eerste hond
48,70
49,20
- voor de tweede hond
70,—
70,20
- voor elke volgende hond
81,20
81,60.
Door deze wijziging wordt geen verhoging van de netto-opbrengst
verwacht
Wij achten een verdere tariefsverhoging niet gewenst.
j. Toeristenbelasting.
Een verhoging van de tarieven achten wij niet gewenst.
Resumerend kan worden gesteld, dat als gevolg van
tariefbijstelling de meer-opbrengst voor 1987, geraamd kan worden
op:
- afvalstoffenheffing en reinigingsrechten 30.000,
- legesrechten 9.000,