-4-
Het is niet ondenkbaar dat rijk en provincie veelvuldig de
mogelijkheid zullen aangrijpen het advies van de regio over bepaalde
aangelegenheden te vragen.
Bij het niet opnemen van de hier bedoelde taakstelling in de
gemeenschappelijke regeling is het niet denkbeeldig, dat de
adviesfunctie zal gaan worden vervuld middels een
portefeuillehoudersoverleg, dat dan weer niet gestructureerd is
geregeld.
Alles overziende zijn wij voorstander van opname van de
coördinerende taakstelling in de gemeenschappelijke regeling, zoals
deze in het ontwerp is omschreven.
Voor het overige spreekt de ontwerp-regeling met daarbij behorende
toelichting naar ons gevoelen voor zichzelf en behoeven deze stukken
geen nadere toelichting.
Duidelijk dient wel te worden gesteld, dat in dit stadium op een
aantal punten niet verder wordt ingegaan, waarbij onder andere
genoemd kunnen worden de organisatie van de D.G.D., het
secretariaat, de indicatiecommissie, alsmede de begrotingen.
Deze onderwerpen komen in een latere fase aan de orde, thans gaat
het om het polsen van de meningen omtrent het voorliggende concept
van een gemeenschappelijke regeling.
Tenslotte komen wij nog even terug op de onderwerpen genoemd onder
punt 3 in het begin van dit voorstel.
In de integratiecommissie zijn een tweetal onderwerpen aan de orde
geweest die op termijn om een beslissing vragen.
Het betreft hier:
A. de fractievorming;
B. de omvang van de samenstelling van regioraad en dagelijks bestuur.
De regio Noordoost kent in het algemeen bestuur gemeentelijke
fracties, de regio Noord daarentegen politieke en een gemeentelijke
fractie. De fractievorming is naar het oordeel van de eerder in dit
voorstel genoemde dagelijkse besturen een eigen aangelegenheid van
de toekomstige regioraad.
Desondanks komt het ons gewenst voor, dat iedere gemeente een
standpunt inneemt, op dat de gemeentelijke vertegenwoordigers te
zijner tijd dat standpunt kunnen vertolken.
Onze voorkeur gaat in deze uit naar de vorming van gemeentelijke
fracties.
In de ontwerp-regeling (artikel 34) is gekozen voor een regioraad
van 61 leden, terwijl het dagelijks bestuur op grond van artikel 45
van genoemde regeling zal bestaan uit 15 leden.
0001V 10