-2-
a. Knelpunten bij de bestuursorganen.
Raad»
De raad is te detaillistisch bezig en de raadsafdelingen en de
commissies zouden in hun voorbereidende taak beter moeten
functioneren.
B. en w.
Teveel oog voor details en te weinig voor hoofdlijnen.
Angst om routine-beslissingen uit handen te geven.
Te incidenteel contact tussen portefeuillehouder en
secretarie-afdeling.
Inefficiënte wijze van vergaderen.
b. Knelpunten bij het ambtelijk apparaat.
Moeilijke taakafbakening tussen de afdelingen (veel
overlappingen)
Moeilijke coördinatie (teveel afdelingen betrokken bij één
taak)
Grote druk op leidinggevenden door veelvuldig overleg.
Te weinig prioriteitenstelling.
Coördinerende taak hoofdenoverleg komt niet tot zijn recht.
Een compleet overzicht van de knelpunten wordt gegeven door de
commissie HAS (over die commissie straks meer) in hoofdstuk 1-2
van het door haar uitgebrachte rapport van 11 april 1986, dat
voor u bij de raadsstukken ter inzage ligt. De commissie
memoreert in dat hoofdstuk de eerder aangegeven knelpunten en
doet verslag van een eigen onderzoek. Kortheidshalve verwijzen
wij daarnaar.
Samenvattend kan worden gesteld dat de analyse van knelpunten kan
worden onderscheiden in een analyse van bestuurlijke knelpunten
en een analyse van ambtelijk/organisatorische knelpunten.
Natuurlijk is er een relatie tussen die twee en ook daar wringt
de schoen. Bestuur en ambtelijk apparaat werken niet altijd
eengezind naar een duidelijk einddoel. Men is ten opzichte van
elkaar geïsoleerd en beide proberen het beste ervan te maken.
2. Oplossingen.
Het oplossen van de knelpunten zal zich in samenhang dienen te
voltrekken, met andere woorden, de oplossingen zullen zich
gelijktijdig richten op de bestuursorganisatie en op de
ambtelijke organisatie. In de relatie met het ambtelijk apparaat
wordt de oplossing gezocht in delegatie en meer gestructureerd
overleg tussen portefeuillehouder en secretarie-afdeling. Deze
punten behoeven een nadere uitwerking.
Het oplossen van de knelpunten binnen het ambtelijk apparaat is
naar ons oordeel alleen maar mogelijk via een (beperkte)
reorganisatie
0003V 5