I
I
-4-
Van HAS afwijkende standpunten.
a. Het aantal hoofdafdelingen mag volgens ons maximaal vier zijn,
inclusief een eventuele stafafdeling. Wij hebben dit als een
hard criterium gehanteerd in verband met de hoofddoelstelling
van de reorganisatie.
Wij hadden daarbij, evenals de commissie HAS, een voorkeur
voor het creëren van een stafafdeling, bestaande uit de
onderdelen personeel en organisatie en interne zaken. Wij
hebben in verband met de hoofddoelstelling echter
onoverkomelijke bezwaren tegen een organisatiestructuur,
gebaseerd op 5 hoofdafdelingen.
Door ons is overwogen het aantal hoofdafdelingen terug te
brengen tot drie en daar een stafafdeling aan toe te voegen,
waardoor het totaal weer op vier zou komen.
Wij hebben daar uiteindelijk niet voor gekozen, omdat dat een
structuur zou opleveren die te veel zou gaan afwijken van de
door HAS geadviseerde organisatie. Wij hebben derhalve de wens
om zo dicht mogelijk te blijven bij de structuur die volgens
de ambtenaren zelf de voorkeur verdient laten prevaleren boven
onze eigen voorkeur voor een model 3+.
Waar 4+ te veel van het goede is, kiezen we voor 4, daarbij
weer de commissie HAS volgend waar zij zelf aangeven wat er
zelf met hun model moet gebeuren, wanneer een vijfde
hoofdafdeling niet acceptabel zou zijn.
b. De bestuursopdracht voor personeel en organisatie nemen wij
van de commissie HAS over, behalve de daaruit voortvloeiende
plaats van p. en o. in het managementteam.
Wij vinden dat dit element in het managementteam door de
secretaris moet en kan worden behartigd. In de
bestuursopdracht kan de rechtstreekse lijn tussen p. en o. en
de gemeente-secretaris worden gelegd.
c. De hoofdstructuur van de organisatie komt er dan als volgt uit
te zien:
secretaris j
I
Hoofdafdeling
Middelen
- financiën
- personeel-
zaken
Hoofdafdeling
Algemene Zaken
- bestuurszaken
- burgerzaken
- interne zaken
Hoofdafdeling
Welzijn
Hoofdafdeling
Planologie en
Techniek
- welzijn, onder
wijs en sport
- sociale zaken
- vrom
- nieuwe werken
- omgevingsbeheer
0003V 7