-2- Wij stellen nu voor een normale Haarlemmermeer-kruising te maken. Op deze kruising kunnen dan tevens de door Idaard gevraagde bushaltes worden gemaakt. Alhoewel de verhoging uit landschappelijk oogpunt iets minder fraai wordt, zijn de voordelen groter dan het opgemerkte nadeel omdat: - een toekomstige aansluiting op de Hoflânswei wordt verkeerstechnisch goed mogelijk wordt; - de taluds wat opgeschoven worden in westelijke richting en wat verder van Idaard komen te liggen; - de mogelijkheid van het creëren van een bushalte voor een aantal inwoners van Idaard belangrijk is; - de landschappelijke ingreep van de verhoogde ligging dusdanig groot is, dat de voorgestelde wijziging nauwelijks hierop van invloed is. ad. 3. Hoogte brug over de Rjochte Grou. Zowel de provincie als rijkswaterstaat blijven van mening dat de verhoging van de brug naar een doorvaarthoogte van 250 cm gezien de mogelijkheden van het gebruik op korte en middellange termijn, te duur wordt. Een verhoging van de spoorbrug, of het weer in werking stellen van de burg is op korte termijn niet te verwachten, mede gezien de daaraan verbonden kosten en de strijdigheid met het vastgestelde provinciale vaarwegenplan. Rijkswaterstaat is bereid in de constructie er rekening mee te houden, dat de brug ooit misschien verhoogd moet worden. Onze argumenten voor een doorvaarthoogte van 2.50 meter zijn met name ingegeven met het oog op de ontwikkelingen op het Prinses Margrietkanaal. Ook na langdurig overleg is ons gebleken dat de door ons gewenste doorvaarthoogte niet gehonoreerd kan worden. Wij stellen u daarom voor accoord te gaan met het handhaven van de huidige doorvaarthoog te onder de mededeling naar Rijk en Provincie dat verdere beperkingen voor de recreatievaart tussen Pikmeer en Sneekermeer voor Boarnsterhim niet acceptabel zullen zijn. ad. 4. Aansluiting Grouw. Op grond van de hierna volgende argumenten zijn wij tot de conclusie gekomen dat het oorspronkelijke ontwerp - de zogenaamde basisvariant de voorkeur geniet boven het ontwerp zoals dat ten behoeve van de inspraak is gepresenteerd. - Uit de inspraak blijkt dat de verhoogde geluidsbelasting problemen geeft; de basisvariant heeft minder akoestische gevolgen. - De basisvariant heeft een minder negatieve invloed op het gebruik van sporthal en zwembad dan het voor de inspraak gepresenteerde model. - De basisvariant is 2 miljoen goedkoper. - Het hoogteverschil tussen het gepresenteerde model (4,25 meter) en de basisvariant (5,85 meter) achten wij landschappelijk aanvaardbaar. 0001V 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1987 | | pagina 44