- 2 - Een gemeentebestuur heeft niet veel mogelijkheden om werkloosheid te bestrijden. Wij kunnen voorwaarden scheppen en wij kunnen met de GAB's via heroriënteringsgesprekken trachten de mensen die al lang zonder baan zijn weer te motiveren. Maar ook al zijn onze mogelijk heden klein, het vraagstuk van de werkloosheid vraagt onze voort durende aandacht. In dit verband is het goed erop te wijzen dat dit jaar de plan vorming rond de verdubbeling van RW 32 zijn beslag krijgt - voor de zomer zal u een bestemmingsplan ter vaststelling worden aangeboden - en hopenlijk kan ook dit jaar met de uitvoering worden begonnen. Betere verbindingslijnen met andere delen van Nederland zullen zeker een gunstige invloed op de werkgelegenheid hebben. Overigens lijkt het mij de moeite waard om in overleg met de provincie te onder zoeken of er niet industrieën zijn die in Friesland de ruimte vinden die zij in het westen niet krijgen en voor wie het transport niet doorslaggevend is. Daarnaast is het van belang ons nog meer te richten op de recreatie. De herstructuerering van Terhorne als ook de plannen om in de nabij heid van Grouw het waterareaal uit te breiden zijn daarvoor van grote betekenis. Een tweede punt van zorg vormen de gemeentelijke financiën. In de afgelopen jaren zijn de uitkeringen van het rijk die toch ca. 95% van onze inkomsten vormen, steeds omlaag gebracht, terwijl daarnaast een aantal taken zijn gedelegeerd zonder de daarbij behorende mid delen. En in de laatste maar niet in de minste plaats, vormt de financiële positie van het grondbedrijf een geweldige belasting. Deze omstandigheden hebben geleid tot de zogenaamde fitsenaris-ope- ratie, een ombuigingsoperatie zoals wij nog niet eerder hebben mee gemaakt. Er is ruimte gemaakt voor nieuw beleid. U heeft daarvoor uw keuze gemaakt. Wellicht niet tot volle tevredenheid, maar een raad die helemaal niet meer kan kiezen verliest zijn functie als vertaler van maatschappelijke signalen in actie. In het verleden hebben de gemeenten onevenredig moeten inleveren. De thans met het rijk gesloten bestuursaccoorden moeten en zullen dat voor de toekomst voorkomen. Maar een evenredige bijdrage in verder gaande bezuiniging is uiteraard wel denkbaar en helaas ook niet onwaarschijnlijk. Als dat gebeurt zal aan nieuwe ombuigingen in de toekomst niet te ontkomen zijn. Op uw raad blijft evenwel de taak rusten ook met minder er het beste van te maken. Die mindere mogelijkheden brengen mij bij degenen die volledig van ons afhankelijk zijn. Ik doel hierbij met name op de asielzoekers. U hebt besloten uw verantwoordelijkheden voor deze verdreven en vaak opgejaagde mensen niet uit te weg te gaan. Thans wordt onderzocht of het mogelijk is het gebouw van de oude jeugdherberg in te richten als plaats van opvang en huisvesting voor huishoudens van 2 en meer personen. In één der eerstvolgende vergaderingen van uw raad hoopt het college u een voorstel te doen de nodige kredieten hiervoor ter beschikking te stellen. Dames en heren; het jaar dat achter ons ligt heeft in het teken gestaan van intern kritisch onderzoek. Alom leefde het gevoel dat de organisatie van de gemeente minder goed functioneerde. Knelpunten waren met name dat uw raad te detaillistisch bezig is, het college te weinig oog heeft voor de hoofdlijnen, terwijl het ambtelijk appa raat onvoldoende coördineert en daardoor moeilijk beheersbaar is. Inmiddels heeft uw raad een reorganisatievoorstel aangenomen waarbij het ambtelijk aparaat tot 4 hoofdafdelingen wordt omgevormd. De ver wachting is dat aldus een betere ccoördinatie mogelijk is, meer doeltreffend en doelmatig kan worden gewerkt en dat de ambtenaar via het dragen van verantwoordelijkheid meer betrokkenheid bij en plezier in het werk kan krijgen. 0016V 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1988 | | pagina 4