- 2 -
Een gemeentebestuur heeft niet veel mogelijkheden om werkloosheid te
bestrijden. Wij kunnen voorwaarden scheppen en wij kunnen met de
GAB's via heroriënteringsgesprekken trachten de mensen die al lang
zonder baan zijn weer te motiveren. Maar ook al zijn onze mogelijk
heden klein, het vraagstuk van de werkloosheid vraagt onze voort
durende aandacht.
In dit verband is het goed erop te wijzen dat dit jaar de plan
vorming rond de verdubbeling van RW 32 zijn beslag krijgt - voor de
zomer zal u een bestemmingsplan ter vaststelling worden aangeboden -
en hopenlijk kan ook dit jaar met de uitvoering worden begonnen.
Betere verbindingslijnen met andere delen van Nederland zullen zeker
een gunstige invloed op de werkgelegenheid hebben. Overigens lijkt
het mij de moeite waard om in overleg met de provincie te onder
zoeken of er niet industrieën zijn die in Friesland de ruimte vinden
die zij in het westen niet krijgen en voor wie het transport niet
doorslaggevend is.
Daarnaast is het van belang ons nog meer te richten op de recreatie.
De herstructuerering van Terhorne als ook de plannen om in de nabij
heid van Grouw het waterareaal uit te breiden zijn daarvoor van
grote betekenis.
Een tweede punt van zorg vormen de gemeentelijke financiën. In de
afgelopen jaren zijn de uitkeringen van het rijk die toch ca. 95%
van onze inkomsten vormen, steeds omlaag gebracht, terwijl daarnaast
een aantal taken zijn gedelegeerd zonder de daarbij behorende mid
delen. En in de laatste maar niet in de minste plaats, vormt de
financiële positie van het grondbedrijf een geweldige belasting.
Deze omstandigheden hebben geleid tot de zogenaamde fitsenaris-ope-
ratie, een ombuigingsoperatie zoals wij nog niet eerder hebben mee
gemaakt. Er is ruimte gemaakt voor nieuw beleid. U heeft daarvoor uw
keuze gemaakt. Wellicht niet tot volle tevredenheid, maar een raad
die helemaal niet meer kan kiezen verliest zijn functie als vertaler
van maatschappelijke signalen in actie.
In het verleden hebben de gemeenten onevenredig moeten inleveren. De
thans met het rijk gesloten bestuursaccoorden moeten en zullen dat
voor de toekomst voorkomen. Maar een evenredige bijdrage in verder
gaande bezuiniging is uiteraard wel denkbaar en helaas ook niet
onwaarschijnlijk. Als dat gebeurt zal aan nieuwe ombuigingen in de
toekomst niet te ontkomen zijn. Op uw raad blijft evenwel de taak
rusten ook met minder er het beste van te maken.
Die mindere mogelijkheden brengen mij bij degenen die volledig van
ons afhankelijk zijn. Ik doel hierbij met name op de asielzoekers. U
hebt besloten uw verantwoordelijkheden voor deze verdreven en vaak
opgejaagde mensen niet uit te weg te gaan. Thans wordt onderzocht of
het mogelijk is het gebouw van de oude jeugdherberg in te richten
als plaats van opvang en huisvesting voor huishoudens van 2 en meer
personen. In één der eerstvolgende vergaderingen van uw raad hoopt
het college u een voorstel te doen de nodige kredieten hiervoor ter
beschikking te stellen.
Dames en heren; het jaar dat achter ons ligt heeft in het teken
gestaan van intern kritisch onderzoek. Alom leefde het gevoel dat de
organisatie van de gemeente minder goed functioneerde. Knelpunten
waren met name dat uw raad te detaillistisch bezig is, het college
te weinig oog heeft voor de hoofdlijnen, terwijl het ambtelijk appa
raat onvoldoende coördineert en daardoor moeilijk beheersbaar is.
Inmiddels heeft uw raad een reorganisatievoorstel aangenomen waarbij
het ambtelijk aparaat tot 4 hoofdafdelingen wordt omgevormd. De ver
wachting is dat aldus een betere ccoördinatie mogelijk is, meer
doeltreffend en doelmatig kan worden gewerkt en dat de ambtenaar via
het dragen van verantwoordelijkheid meer betrokkenheid bij en
plezier in het werk kan krijgen.
0016V 2