-5- In het bijzonder derhalve de ombouw van Rijksweg 32 tot autosnelweg en de doortrekking van de Sll van de Sneekerhoek tot aan de uitgebouwde rijksweg met de daarbij behorende aansluitingen op het bestaande wegennet. Voor de Sll, is dat de doortrekking met de daaraan onlosmakelijk verbonden aanpassing van de kruising Sneekerhoek. De door de bewoners van de Tsienzerbuorren in de voor-inspraak (voorjaar 1987) terzake de huidige wegenbouwplannen gewenste omlegging van de bestaande weg bij hun buurtschap is heel uitdrukkelijk niet te beschouwen als een noodzakelijk onderdeel van de voorgenomen uitbouw van het wegennet. Een dergelijke omlegging zal in de toekomst misschien aan de orde kunnen komen indien blijkt dat dit behoort te worden afgewogen tegen andere oplossingen van de problemen aan de Tsienzerbuorren welke in hoofdzaak worden veroorzaakt door geluidhinder vanwege verkeerslawaai. Bij het ontstaan van zo'n situatie zal alsdan ruimte aanwezig zijn voor het wijzigen van het ter plaatse geldende bestemmingsplan om oplossingen planologisch in te kunnen passen. Ten aanzien van de door de bewoners gevreesde toename van de geluidhinder bij de doortrekking van de Sll merken wij op dat op basis van huidige inzichten omtrent de berekening van toekomstige verkeersintensiteiten, neergelegd in rapportage van het verkeersbureau Hofstra, geen noemenswaardige invloed wordt verwacht op de toename van de verkeersintensiteit. Een toename van geluidhinder door verkeerslawaai wordt daarmee samenhangend dan ook niet verwacht. Gemeentelijke maatregelen over het verkeersluw maken van de Bûtlânswei, als sluipverbinding tussen Irnsum en Sneek, worden niet op korte termijn verwacht. Het spreekt voor zich dat bij het nemen van dergelijke maatregelen mogelijke negatieve effecten elders zullen worden meegewogen, en wel in die zin, dat bijmeer dan boventrendmatige groei van verkeersintensiteiten elders als gevolg van die maatregelen, de gemeente zich verantwoordelijk weet voor het tegemoettreden en het zoeken naar oplossingen ter compensatie van die effecten. In onze brief, behandeld in uw raad op 15 maart 1988, gedateerd 18 februari 1988, hebben wij aan de bewoners van de Tsienzerbuorren meegedeeld dat: a. de rapportage van het akoestisch onderzoek, inclusief de te nemen maatregelen, zo spoedig mogelijk tot een afronding zal worden ge bracht; b. van gemeentewege bij provincie en rijk zal worden bevorderd dat over het tijdstip van uitvoering van die maatregelen eveneens zo spoedig mogelijk een besluit zal worden genomen; c. voorafgaand aan de vaststelling van het bestemmingsplan Rijksweg 32/S11 op basis van de berekende verkeersintensiteiten getracht zal worden met de provincie afspraken te maken over die maat regelen indien blijkt dat er meer verkeerstoename zal zijn dan nu verwacht wordt. Ad a. Het akoestisch onderzoek is in volle gang. Het veldwerk is inmiddels achter de rug en thans worden de gegevens verwerkt en resultaten berekend. 0036V 20

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1988 | | pagina 48