-10- Kijkende naar het resultaat is zijn fractie van mening dat het college zich op dit moment tot het uiterste heeft uitgerekt en dat een hogere brug nu niet haalbaar is. Het college is er wel in geslaagd een toezegging zwart op wit te krijgen van Rijkswaterstaat waarin deze zich financieel en materieel garant stelt voor een verhoging op een later tijdstip als de andere knelpunten zijn opgelost. Het is heel duidelijk geworden in de diverse discussies dat de raad al op een eerder tijdstip zich had uitgesproken voor een hogere classering van de brug over de Rjochte Grou. Dat in de vervolgprocedure de zaken niet goed zijn gegaan is volgens hem duidelijk. Met de blik vooruit wil hij het college in overweging geven met betrekking tot de classering van de brug alert te zijn bij de herziening van het provinciaal vaarwegenplan. Het is hem opgevallen dat in het bestemmingsplan als zodanig geen minimale hoogtes zijn genoemd voor de spoorburg en de verkeersbrug. Zijn fractie wil dan ook voorstellen om alsnog daarover iets op te nemen in het bestemmingsplan bij artikel 3.b.3. Toegevoegd zou moeten worden: de doorvaarthoogte van de bruggen over de Rjochte Grouw mag niet minder bedragen dan 2 meter fries zomerpeil/ wat overeenkomst met 1,85 m. Dan het bezwaarschrift over de geluidshinder bij Grouw. In de vorige raadsvergadering aangaande deze problematiek is over de geluidshinderproblematiek niet gesproken omdat er toen nog niets te melden viel. In relatie met de situatie in Grouw waar de ligging van de weg hoog is werd in een latere fase de geluidsproblematiek wel aan de orde gesteld. Omdat zij er van overtuigd waren dat de geluidswaarde voor Tjallingha hoog zou blijken heeft zijn fractie er sterk voor gepleit voor dit gedeelte geen ontheffing hogere waarde aan te vragen omdat geluidwerende maatregelen daar op zijn plaats zijn. In de discussie die zich nadien heeft voorgedaan heeft het college in onvoldoende mate aangegeven wat deze maatregelen zouden inhouden met betrekking tot de hoogte van het geluidsscherm. Het zou eleganter geweest zijn om de direct betrokkenen en de raad er bij voorbaat op te wijzen dat geluidwerende maatregelen op deze plaats maar een minimale hoogte zouden hebben. Het is de vraag of daar enig effect van te verwachten is. In het bestemmingsplan behoeft de aard en de omvang van de geluidwerende maatregelen niet nader te worden omschreven. De bouwvergunning voor de op te richten geluids schermen zal via een artikel-19-procedure moeten. Als de raad bij deze bouwaanvraag wordt betrokken, zo stelt zijn fractie voor, kunnen dan de aspecten betreffende aard en omvang worden besproken. Tenslotte Tsienzerbuorren, één van de meest besproken onderwerpen in het kader van de verdubbeling van de rijksweg. Bij de behandeling van het ontwerp-bestemmingsplan is al duidelijk aangegeven dat bij doortrekking van de Sll zeer waarschijnlijk problemen voor de bewoners van Tsienzerbuorren zullen ontstaan, met name betreffende verkeersveiligheid en geluidshinder. Zijn fractie heeft aan het begin van dit jaar aan het college gevraagd de zorg die er is over Tsienzerbuorren uitvoerig te bespreken in het verdere overleg met Gedeputeerde Staten en om dat te laten uitmonden in een bestuursaccoord waarin door de provincie bepaalde garanties worden afgegeven in relatie tot de gesignaleerde problemen. 0040V 10

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1988 | | pagina 30