-10-
Kijkende naar het resultaat is zijn fractie van mening dat het
college zich op dit moment tot het uiterste heeft uitgerekt en
dat een hogere brug nu niet haalbaar is. Het college is er wel
in geslaagd een toezegging zwart op wit te krijgen van
Rijkswaterstaat waarin deze zich financieel en materieel garant
stelt voor een verhoging op een later tijdstip als de andere
knelpunten zijn opgelost.
Het is heel duidelijk geworden in de diverse discussies dat de
raad al op een eerder tijdstip zich had uitgesproken voor een
hogere classering van de brug over de Rjochte Grou. Dat in de
vervolgprocedure de zaken niet goed zijn gegaan is volgens hem
duidelijk. Met de blik vooruit wil hij het college in overweging
geven met betrekking tot de classering van de brug alert te zijn
bij de herziening van het provinciaal vaarwegenplan.
Het is hem opgevallen dat in het bestemmingsplan als zodanig
geen minimale hoogtes zijn genoemd voor de spoorburg en de
verkeersbrug. Zijn fractie wil dan ook voorstellen om alsnog
daarover iets op te nemen in het bestemmingsplan bij artikel
3.b.3. Toegevoegd zou moeten worden: de doorvaarthoogte van de
bruggen over de Rjochte Grouw mag niet minder bedragen dan 2
meter fries zomerpeil/ wat overeenkomst met 1,85 m. Dan het
bezwaarschrift over de geluidshinder bij Grouw. In de vorige
raadsvergadering aangaande deze problematiek is over de
geluidshinderproblematiek niet gesproken omdat er toen nog niets
te melden viel. In relatie met de situatie in Grouw waar de
ligging van de weg hoog is werd in een latere fase de
geluidsproblematiek wel aan de orde gesteld.
Omdat zij er van overtuigd waren dat de geluidswaarde voor
Tjallingha hoog zou blijken heeft zijn fractie er sterk voor
gepleit voor dit gedeelte geen ontheffing hogere waarde aan te
vragen omdat geluidwerende maatregelen daar op zijn plaats zijn.
In de discussie die zich nadien heeft voorgedaan heeft het
college in onvoldoende mate aangegeven wat deze maatregelen
zouden inhouden met betrekking tot de hoogte van het
geluidsscherm. Het zou eleganter geweest zijn om de direct
betrokkenen en de raad er bij voorbaat op te wijzen dat
geluidwerende maatregelen op deze plaats maar een minimale
hoogte zouden hebben. Het is de vraag of daar enig effect van te
verwachten is. In het bestemmingsplan behoeft de aard en de
omvang van de geluidwerende maatregelen niet nader te worden
omschreven. De bouwvergunning voor de op te richten geluids
schermen zal via een artikel-19-procedure moeten. Als de raad
bij deze bouwaanvraag wordt betrokken, zo stelt zijn fractie
voor, kunnen dan de aspecten betreffende aard en omvang worden
besproken.
Tenslotte Tsienzerbuorren, één van de meest besproken
onderwerpen in het kader van de verdubbeling van de rijksweg.
Bij de behandeling van het ontwerp-bestemmingsplan is al
duidelijk aangegeven dat bij doortrekking van de Sll zeer
waarschijnlijk problemen voor de bewoners van Tsienzerbuorren
zullen ontstaan, met name betreffende verkeersveiligheid en
geluidshinder. Zijn fractie heeft aan het begin van dit jaar aan
het college gevraagd de zorg die er is over Tsienzerbuorren
uitvoerig te bespreken in het verdere overleg met Gedeputeerde
Staten en om dat te laten uitmonden in een bestuursaccoord
waarin door de provincie bepaalde garanties worden afgegeven in
relatie tot de gesignaleerde problemen.
0040V 10