-11-
De resultaten liggen dan nu in een brief van 17 mei jongstleden
bij de raadsstukken ter inzage.
Het moet zijn fractie van het hart dat zij het bijzonder jammer
vinden dat het college het kennelijk niet nodig heeft gevonden
dat de brief integraal in de vierde afdeling werd behandeld. De
leden van de afdeling hebben toch uiteindelijk een afschrift van
deze brief gekregen via de bewoners van Tsienzerbuorren die de
moeite hebben genomen deze aan de leden toe te zenden. In de
eerste alinea van de brief wordt alleen gesproken over
Tsienzerbuorren niet liggende aan de parallelweg. Uit het
verslag van de vierde afdeling blijkt dat wethouder Breeuwsma
daarover geen duidelijkheid kon geven en navraag zou doen bij de
provincie. Zijn fractie is van mening dat de gehele buurtschap
Tsienzerbuorren bij de oplossing van de problematiek moet worden
betrokken. In de tweede alinea wordt gezegd dat er een aanname
is dat in haar algemeenheid een toename van 5% van de
verkeersintensiteit buiten beschouwing wordt gelaten. Verder
wordt aangegeven dat er tellingen zullen plaatsvinden zowel voor
als na realisering van de gewijzigde situatie.
Zijn fractie wil met betrekking tot deze zaken graag meer
duidelijkheid. Belangrijk is te weten van welke aannames men
uitgaat. Dit pleidooi wordt des te nadrukkelijker gedaan omdat
gebleken is dat de prognoses voor 1995 al bijna zijn
gerealiseerd.
Verder valt op dat de tekst van de brief van de provincie niet
spreekt over verkeerstellingen in absolute zin maar over een
verkeerstoename in relatie met de extra geluidsbelasting. De
brief van Gedeputeerde Staten bevat nogal wat vraagtekens voor
zijn fractie en hij wil daar graag duidelijkheid over. Hij
verzoekt het college alsnog schriftelijk aan Gedeputeerde Staten
te vragen op welke wijze de inhoud van de brief moet worden
geïnterpreteerd.
Dit/ mede gehoord hebbende de discussie in de raad/ zodat er
naar alle kanten toe een stuk duidelijlheid kan komen.
Met het bovenstaande wil zijn fractie aangeven dat de belangen
van Tsizenerbuorren met betrekking tot verkeersveiligheid en
geluidshinder nog steeds erg zwaar willen laten wegen. Het
doortrekken van de Sll is in het ontwerp-bestemmingsplan niet
meegenomen/ maar dat houdt niet in dat zijn fractie daarom de
belangen van Tsienzerbuorren maar links zou laten liggen. Als de
onderzoeken aanleiding zullen geven tot maatregelen op het
terrein van de verkeersveiligheid en/of de geluidshinder zullen
die ook inderdaad genomen moeten worden.
Zijn fractie zal vanavond het voorstel steunen wetende dat de
gemeente niet alles eruit heeft gehaald wat gewenst wordt geacht.
Hij hoopt dat bij de uitvoering van dit miljoenenproject veel
mensen een goede boterham zullen verdienen en dat op de langere
termijn, door de verbetering van de infra-structuur, de
werkgelegenheid in Friesland en m het bijzonder in onze
gemeente zal toenemen. Het "rijkskarrepad" tussen Meppel en
Leeuwarden zal dan niet een autostrada worden, maar een
fatsoenlijke weg blijft er zeker van over.
De hear S. Bouma seit dat de ynlieding fan it útstel koart is en
suver allinne sprekt fan prosedueres wylt de úteinlike
ferbreding fan'e rykswei as haadpunt beskôge wurde moat.
0040V 11