-11- De resultaten liggen dan nu in een brief van 17 mei jongstleden bij de raadsstukken ter inzage. Het moet zijn fractie van het hart dat zij het bijzonder jammer vinden dat het college het kennelijk niet nodig heeft gevonden dat de brief integraal in de vierde afdeling werd behandeld. De leden van de afdeling hebben toch uiteindelijk een afschrift van deze brief gekregen via de bewoners van Tsienzerbuorren die de moeite hebben genomen deze aan de leden toe te zenden. In de eerste alinea van de brief wordt alleen gesproken over Tsienzerbuorren niet liggende aan de parallelweg. Uit het verslag van de vierde afdeling blijkt dat wethouder Breeuwsma daarover geen duidelijkheid kon geven en navraag zou doen bij de provincie. Zijn fractie is van mening dat de gehele buurtschap Tsienzerbuorren bij de oplossing van de problematiek moet worden betrokken. In de tweede alinea wordt gezegd dat er een aanname is dat in haar algemeenheid een toename van 5% van de verkeersintensiteit buiten beschouwing wordt gelaten. Verder wordt aangegeven dat er tellingen zullen plaatsvinden zowel voor als na realisering van de gewijzigde situatie. Zijn fractie wil met betrekking tot deze zaken graag meer duidelijkheid. Belangrijk is te weten van welke aannames men uitgaat. Dit pleidooi wordt des te nadrukkelijker gedaan omdat gebleken is dat de prognoses voor 1995 al bijna zijn gerealiseerd. Verder valt op dat de tekst van de brief van de provincie niet spreekt over verkeerstellingen in absolute zin maar over een verkeerstoename in relatie met de extra geluidsbelasting. De brief van Gedeputeerde Staten bevat nogal wat vraagtekens voor zijn fractie en hij wil daar graag duidelijkheid over. Hij verzoekt het college alsnog schriftelijk aan Gedeputeerde Staten te vragen op welke wijze de inhoud van de brief moet worden geïnterpreteerd. Dit/ mede gehoord hebbende de discussie in de raad/ zodat er naar alle kanten toe een stuk duidelijlheid kan komen. Met het bovenstaande wil zijn fractie aangeven dat de belangen van Tsizenerbuorren met betrekking tot verkeersveiligheid en geluidshinder nog steeds erg zwaar willen laten wegen. Het doortrekken van de Sll is in het ontwerp-bestemmingsplan niet meegenomen/ maar dat houdt niet in dat zijn fractie daarom de belangen van Tsienzerbuorren maar links zou laten liggen. Als de onderzoeken aanleiding zullen geven tot maatregelen op het terrein van de verkeersveiligheid en/of de geluidshinder zullen die ook inderdaad genomen moeten worden. Zijn fractie zal vanavond het voorstel steunen wetende dat de gemeente niet alles eruit heeft gehaald wat gewenst wordt geacht. Hij hoopt dat bij de uitvoering van dit miljoenenproject veel mensen een goede boterham zullen verdienen en dat op de langere termijn, door de verbetering van de infra-structuur, de werkgelegenheid in Friesland en m het bijzonder in onze gemeente zal toenemen. Het "rijkskarrepad" tussen Meppel en Leeuwarden zal dan niet een autostrada worden, maar een fatsoenlijke weg blijft er zeker van over. De hear S. Bouma seit dat de ynlieding fan it útstel koart is en suver allinne sprekt fan prosedueres wylt de úteinlike ferbreding fan'e rykswei as haadpunt beskôge wurde moat. 0040V 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1988 | | pagina 31