-2-
Uit de omvang van deze notitie blijkt dat er intensief gebruik
gemaakt is van de mogelijkheden die wij voor overleg en inspraak
hebben gegeven.
De hoeveelheid van vragen en opmerkingen is voornamelijk gelegen in
het feit, dat de problematiek al jaren wordt besproken, alsmede het
feit, dat ons concrete voorstel afwijkt van het door de 3 oude
gemeenteraden vastgestelde beleid.
De reactienota en de concept-raadsvoorstellen zijn op 24 januari
besproken op een vergadering van de vierde afdeling van uw raad. Het
concept verslag hebben wij bij de stukken ter inzage gelegd.
Alvorens wij op de hoofdlijnen willen ingaan moet de belangrijke
vraag aan de orde komen, of wij nog steeds van mening zijn dat het
vastgestelde beleid niet gerealiseerd kan worden.
Uit de reactienota blijkt, dat weliswaar de ramingen van een
oostelijke randweg iets bijgesteld moeten worden, maar dat deze
aanzienlijk duurder blijft dan ons beschikbare budget.
Het verschil tussen een oostelijke randweg en een westelijke randweg
is aanzienlijk, namelijk 2.060.000,Door de berekende mee
vallende kosten van een westelijke randweg, kost een oostelijke
randweg 1.360.000,meer, dan het beschikbare bedrag. Tevens
willen wij u erop wijzen, dat de onderhoudskosten voor een
oostelijke randweg circa 50.000,hoger zijn (met name brug
onderhoud en bediening), dan is berekend voor een westelijke
randweg. Realisering van een oostelijke randweg betekent derhalve
een extra (niet in de meerjarenbegroting opgenomen) jaarlast van
186.000,(kapitaallasten van 1.360.000,136.000,
50.000,—).
In de afdelingsvergadering hebben de woordvoerders van de bewoners-
groep Jirnsum-West trachten aan te tonen, dat de aanleg van een
oostelijke randweg wel financieel haalbaar is. Zowel ten aanzien van
de investeringen, als ten aanzien van de jaarlijkse onderhoudskosten
van de weg 352 kwamen deze berekeningen aanzienlijk lager uit,
waardoor realisering van een oostelijke randweg financieel gezien
mogelijk zou zijn. Gezien de rapportage van een onafhankelijk
bureau, alsmede gezien het onderhoudsrapport, blijven wij uitgaan
van de in de reactienota gehanteerde bedragen.
Wij achten daarmee de financiële haalbaarheid niet meer aanwezig, en
stellen u dan ook voor het raadsbesluit een oostelijke randweg te
realiseren in te trekken.
Indien u met bovenvermeld voorstel kunt instemmen zal, op grond van
de nota verkeersproblematiek Irnsum, inclusief de reactienota een
besluit moeten worden genomen over de te kiezen variant, een randweg
west of de reconstructie inclusief sanering woningen van de
bestaande weg (het middentracé).
Uit de reactienota hebben wij de ten aanzien van onderstaande
aspecten de volgende conclusies getrokken.
a. Verkeer, verkeersbelasting, verkeersveiligheid, geluids
belasting.
Bij de aanleg van een westelijke randweg is de
verkeersbelasting op Jirnsum iets minder dan bij een oostelijke
randweg, dan wel bij het middentracé het geval is.
0055V 63