-2- Uit de omvang van deze notitie blijkt dat er intensief gebruik gemaakt is van de mogelijkheden die wij voor overleg en inspraak hebben gegeven. De hoeveelheid van vragen en opmerkingen is voornamelijk gelegen in het feit, dat de problematiek al jaren wordt besproken, alsmede het feit, dat ons concrete voorstel afwijkt van het door de 3 oude gemeenteraden vastgestelde beleid. De reactienota en de concept-raadsvoorstellen zijn op 24 januari besproken op een vergadering van de vierde afdeling van uw raad. Het concept verslag hebben wij bij de stukken ter inzage gelegd. Alvorens wij op de hoofdlijnen willen ingaan moet de belangrijke vraag aan de orde komen, of wij nog steeds van mening zijn dat het vastgestelde beleid niet gerealiseerd kan worden. Uit de reactienota blijkt, dat weliswaar de ramingen van een oostelijke randweg iets bijgesteld moeten worden, maar dat deze aanzienlijk duurder blijft dan ons beschikbare budget. Het verschil tussen een oostelijke randweg en een westelijke randweg is aanzienlijk, namelijk 2.060.000,Door de berekende mee vallende kosten van een westelijke randweg, kost een oostelijke randweg 1.360.000,meer, dan het beschikbare bedrag. Tevens willen wij u erop wijzen, dat de onderhoudskosten voor een oostelijke randweg circa 50.000,hoger zijn (met name brug onderhoud en bediening), dan is berekend voor een westelijke randweg. Realisering van een oostelijke randweg betekent derhalve een extra (niet in de meerjarenbegroting opgenomen) jaarlast van 186.000,(kapitaallasten van 1.360.000,136.000, 50.000,—). In de afdelingsvergadering hebben de woordvoerders van de bewoners- groep Jirnsum-West trachten aan te tonen, dat de aanleg van een oostelijke randweg wel financieel haalbaar is. Zowel ten aanzien van de investeringen, als ten aanzien van de jaarlijkse onderhoudskosten van de weg 352 kwamen deze berekeningen aanzienlijk lager uit, waardoor realisering van een oostelijke randweg financieel gezien mogelijk zou zijn. Gezien de rapportage van een onafhankelijk bureau, alsmede gezien het onderhoudsrapport, blijven wij uitgaan van de in de reactienota gehanteerde bedragen. Wij achten daarmee de financiële haalbaarheid niet meer aanwezig, en stellen u dan ook voor het raadsbesluit een oostelijke randweg te realiseren in te trekken. Indien u met bovenvermeld voorstel kunt instemmen zal, op grond van de nota verkeersproblematiek Irnsum, inclusief de reactienota een besluit moeten worden genomen over de te kiezen variant, een randweg west of de reconstructie inclusief sanering woningen van de bestaande weg (het middentracé). Uit de reactienota hebben wij de ten aanzien van onderstaande aspecten de volgende conclusies getrokken. a. Verkeer, verkeersbelasting, verkeersveiligheid, geluids belasting. Bij de aanleg van een westelijke randweg is de verkeersbelasting op Jirnsum iets minder dan bij een oostelijke randweg, dan wel bij het middentracé het geval is. 0055V 63

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1989 | | pagina 44