-3- De geluidshinder door het verkeer zal bij realisering van een westelijke randweg voor de randbebouwing van Jirnsum-west toenemen, en voor de bebouwing aan de Rijksstraatweg afnemen. Op grond van de W.G.H. zijn geluidwerende voorzieningen (verkeersbelasting 2500 m.v.e.) niet meer noodzakelijk. Bij het middentracé zullen aanvullende maatregelen ter beperking van het geluidsniveau in de woningen aan de Rijksstraatweg noodzakelijk zijn. Bij realisering van een westelijke randweg blijft de geluidsbelasting ter plaatse beneden de wettelijke voorkeurswaarde. Bovendien kan, door aanvullende voorzieningen, de berekende geluidsniveau met min. 3 dB(A) worden gereduceerd. De geluidsbelasting op de Bûtlânswei blijft bij beide varianten op eenzelfde, weliswaar boven de wettelijke voorkeur- waarde liggend niveau. b. Toekomstige ontwikkeling ruimtelijke structuur, voorzieningen, dorpsvernieuwing, recreatie-ontwikkeling. Indien gekozen wordt voor het middentracé, blijven de meeste mogelijkheden voor uitbreiding in theorie open. Daarbij moet worden opgemerkt, dat het niet bij voorbaat vast staat dat uitbreiding ten westen van het huidige west in de toekomst gewenst en haalbaar gekwalificeerd kan worden. Bovendien geeft de reactienota aan dat, de mogelijkheden voor Jirnsum op langere termijn ook bij de realisering van een westelijke randweg voldoende zijn gewaarborgd. De voordelen van de suggestie, de westelijke randweg iets in westelijke richting op te schuiven wegen niet op tegen de in de reactie-nota genoemde nadelen. Voor het aspect dorpsvernieuwing blijft onze voorkeur uitgaan naar de westelijke randweg. Door het verkeersluw maken van de lange Rijksstraatweg zijn de mogelijkheden wat groter dan bij het middentracé. Hetzelfde geldt voor de voorzieningen, (winkels, bedrijven, openbaar vervoer), alhoewel het middentracé voor het openbaar vervoer en voor de huidige voorzieningen wat meer mogelijkheden biedt dan de westelijke randweg. Alles overwegende komen wij tot de conclusie, dat de westelijke randweg de voorkeur verdient boven het middentracé. Wij zijn ons ervan bewust, dat een dergelijk besluit voor een gedeelte van de Jirnsumer bevolking nadelig uitvalt, en wellicht moeilijk zal worden geaccepteerd. Anderzijds zijn wij van mening dat hetzelfde, en wellicht in meerdere mate zal gelden indien gekozen wordt voor het middentracé. Op grond van de genoemde argumenten, komen wij tot de conclusie dat er gekozen moet worden voor de westelijke randweg. Uiteraard zullen wij, bij de verdere uitwerking van de plannen ons het uiterste inspannen de negatieve gevolgen van dit besluit zoveel mogelijk, maar wel binnen bepaalde grenzen, te beperken. Het financieringsvoorstel hebben wij aangepast op de door de Grontmij berekende bedragen. In concreto betekent dit dat het investeringsbedrag voor een westelijke randweg op 3.000.000,is gesteld, (7 ton lager) en de raming voor riolering Jirnsum, herstructurering Rijksstraatweg c.a. is verhoogd naar 1.250.000, Tevens is door ons voor het totaal een post onvoorzien, groot 350.000,toegevoegd. 0055V 64

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1989 | | pagina 45