-3-
De geluidshinder door het verkeer zal bij realisering van een
westelijke randweg voor de randbebouwing van Jirnsum-west
toenemen, en voor de bebouwing aan de Rijksstraatweg afnemen.
Op grond van de W.G.H. zijn geluidwerende voorzieningen
(verkeersbelasting 2500 m.v.e.) niet meer noodzakelijk. Bij
het middentracé zullen aanvullende maatregelen ter beperking
van het geluidsniveau in de woningen aan de Rijksstraatweg
noodzakelijk zijn. Bij realisering van een westelijke randweg
blijft de geluidsbelasting ter plaatse beneden de wettelijke
voorkeurswaarde. Bovendien kan, door aanvullende voorzieningen,
de berekende geluidsniveau met min. 3 dB(A) worden gereduceerd.
De geluidsbelasting op de Bûtlânswei blijft bij beide
varianten op eenzelfde, weliswaar boven de wettelijke voorkeur-
waarde liggend niveau.
b. Toekomstige ontwikkeling ruimtelijke structuur, voorzieningen,
dorpsvernieuwing, recreatie-ontwikkeling.
Indien gekozen wordt voor het middentracé, blijven de meeste
mogelijkheden voor uitbreiding in theorie open. Daarbij moet
worden opgemerkt, dat het niet bij voorbaat vast staat dat
uitbreiding ten westen van het huidige west in de toekomst
gewenst en haalbaar gekwalificeerd kan worden. Bovendien geeft
de reactienota aan dat, de mogelijkheden voor Jirnsum op
langere termijn ook bij de realisering van een westelijke
randweg voldoende zijn gewaarborgd. De voordelen van de
suggestie, de westelijke randweg iets in westelijke richting op
te schuiven wegen niet op tegen de in de reactie-nota genoemde
nadelen.
Voor het aspect dorpsvernieuwing blijft onze voorkeur uitgaan
naar de westelijke randweg.
Door het verkeersluw maken van de lange Rijksstraatweg zijn de
mogelijkheden wat groter dan bij het middentracé.
Hetzelfde geldt voor de voorzieningen, (winkels, bedrijven,
openbaar vervoer), alhoewel het middentracé voor het openbaar
vervoer en voor de huidige voorzieningen wat meer mogelijkheden
biedt dan de westelijke randweg.
Alles overwegende komen wij tot de conclusie, dat de westelijke
randweg de voorkeur verdient boven het middentracé. Wij zijn ons
ervan bewust, dat een dergelijk besluit voor een gedeelte van de
Jirnsumer bevolking nadelig uitvalt, en wellicht moeilijk zal worden
geaccepteerd. Anderzijds zijn wij van mening dat hetzelfde, en
wellicht in meerdere mate zal gelden indien gekozen wordt voor het
middentracé.
Op grond van de genoemde argumenten, komen wij tot de conclusie dat
er gekozen moet worden voor de westelijke randweg. Uiteraard zullen
wij, bij de verdere uitwerking van de plannen ons het uiterste
inspannen de negatieve gevolgen van dit besluit zoveel mogelijk,
maar wel binnen bepaalde grenzen, te beperken.
Het financieringsvoorstel hebben wij aangepast op de door de
Grontmij berekende bedragen. In concreto betekent dit dat het
investeringsbedrag voor een westelijke randweg op 3.000.000,is
gesteld, (7 ton lager) en de raming voor riolering Jirnsum,
herstructurering Rijksstraatweg c.a. is verhoogd naar 1.250.000,
Tevens is door ons voor het totaal een post onvoorzien, groot
350.000,toegevoegd.
0055V 64