4—
De verkeersveiligheid voor fietsers is met het huidige tracé in het
geding.
Middels een zorgvuldige vormgeving van de oversteekplaatsen en door deze
te combineren met T-kruisingen met haakse hoeken, is een veilige
oversteekplaats te maken.
De begrotingsposten voor verwerving en planschade zijn te klein.
Als overeenstemming was bereikt over de aankoop van de gronden, was een
nauwkeuriger bedrag opgenomen. Nu is de kans groot dat de rechter in een
onteigeningsprocedure zal uitmaken welke bedragen reéel zijn. Daarop
vooruitlopen heeft in dit kader geen zin.
Bezwaar tegen de versnelde onteigening (artikel 4 van de voorschriften)
De gemeente heeft al geruime tijd kenbaar gemaakt dat een spoedige aanleg
van de randweg gewenst is. Niet alleen is spoed gewenst omdat de bewoners
van de huidige traverse al lang genoeg te veel hinder hebben gehad, maar
ook omdat de tijdelijke voorzieningen na het rioleringswerk niet te lang
kunnen blijven bestaan. Daarnaast is ook de financiering afhankelijk van
een spoedige uitvoering van het plan.
Het is overigens een misvatting dat door deze procedure de rechtsbe
scherming van de burger minder wordt. De procedureregels in de wet
garanderen dezelfde informatie en beroepsmogelijkheden als bij een
normale onteigeningsprocedure. Er wordt alleen voorkomen dat er dubbel
werk verricht wordt (2 x vrijwel hetzelfde kaartbeeld tervisieleggen) en
er wordt een zo snel mogelijke behandeling bij de Kroon mee verkregen.
2A.A. Schoustra
De heer A.A. Schoustra maakt bezwaar tegen het tracé van de westelijke
randweg zoals dat thans is gepland; door de aanleg van de weg volgens het
geplande tracé wordt het bedrijf in tweeën gedeeld, hetgeen leidt tot
waardeverlies van het bedrijf. Reclamant acht het van belang dat de weg
verder weg komt te liggen en voor het grondverlies eventueel compensatie
binnen het wegtracé ontvangt.
Reeds in een eerder stadium is de suggestie om de randweg wat verder van
de bestaande bebouwing af te leggen door het College van Burgemeester en
Wethouders en de Gemeenteraad verworpen. Mede gezien de reéle uitbrei
dingsmogelijkheden elders in Jirnsum, de financiële en landbouwkundige
consequentiesalsmede het geringe voordeel voor het leefklimaat van de
bewoners in Jirnsum-West verkiezen Burgemeester en Wethouders en de
Gemeenteraad het tracé zoals aangegeven in het ontwerp-bestemmingstracé
In de Reactienota Verkeersproblematiek Jirnsum d.d. 17 januari 1989 is
dit standpunt uitgebreid toegelicht.
De heer Schoustra maakt voorts bezwaar tegen het geplande fietspad
Ook door de gemeente wordt een fietspad langs de randweg niet noodzake-
lijk geacht. Een fietspad langs de randweg is slechts van betekenis voor
een verkorting van 1 bepaalde route, maar is niet noodzakelijk voor een
bestemming aan de weg. Het bestaande tracé door de bebouwde kom wordt
door de afname van het verkeer aantrekkelijker en veiliger. In het
bestemmingsplan is echter wel ruimte gereserveerd voor de aanleg van een
fietspad; mocht in de toekomst de aanleg van een fietspad nodig of
wenselijk zijn, dan kan dit zonder dat er opnieuw procedures gevoerd
moeten worden en opnieuw grond aangekocht moet worden.
t