4— De verkeersveiligheid voor fietsers is met het huidige tracé in het geding. Middels een zorgvuldige vormgeving van de oversteekplaatsen en door deze te combineren met T-kruisingen met haakse hoeken, is een veilige oversteekplaats te maken. De begrotingsposten voor verwerving en planschade zijn te klein. Als overeenstemming was bereikt over de aankoop van de gronden, was een nauwkeuriger bedrag opgenomen. Nu is de kans groot dat de rechter in een onteigeningsprocedure zal uitmaken welke bedragen reéel zijn. Daarop vooruitlopen heeft in dit kader geen zin. Bezwaar tegen de versnelde onteigening (artikel 4 van de voorschriften) De gemeente heeft al geruime tijd kenbaar gemaakt dat een spoedige aanleg van de randweg gewenst is. Niet alleen is spoed gewenst omdat de bewoners van de huidige traverse al lang genoeg te veel hinder hebben gehad, maar ook omdat de tijdelijke voorzieningen na het rioleringswerk niet te lang kunnen blijven bestaan. Daarnaast is ook de financiering afhankelijk van een spoedige uitvoering van het plan. Het is overigens een misvatting dat door deze procedure de rechtsbe scherming van de burger minder wordt. De procedureregels in de wet garanderen dezelfde informatie en beroepsmogelijkheden als bij een normale onteigeningsprocedure. Er wordt alleen voorkomen dat er dubbel werk verricht wordt (2 x vrijwel hetzelfde kaartbeeld tervisieleggen) en er wordt een zo snel mogelijke behandeling bij de Kroon mee verkregen. 2A.A. Schoustra De heer A.A. Schoustra maakt bezwaar tegen het tracé van de westelijke randweg zoals dat thans is gepland; door de aanleg van de weg volgens het geplande tracé wordt het bedrijf in tweeën gedeeld, hetgeen leidt tot waardeverlies van het bedrijf. Reclamant acht het van belang dat de weg verder weg komt te liggen en voor het grondverlies eventueel compensatie binnen het wegtracé ontvangt. Reeds in een eerder stadium is de suggestie om de randweg wat verder van de bestaande bebouwing af te leggen door het College van Burgemeester en Wethouders en de Gemeenteraad verworpen. Mede gezien de reéle uitbrei dingsmogelijkheden elders in Jirnsum, de financiële en landbouwkundige consequentiesalsmede het geringe voordeel voor het leefklimaat van de bewoners in Jirnsum-West verkiezen Burgemeester en Wethouders en de Gemeenteraad het tracé zoals aangegeven in het ontwerp-bestemmingstracé In de Reactienota Verkeersproblematiek Jirnsum d.d. 17 januari 1989 is dit standpunt uitgebreid toegelicht. De heer Schoustra maakt voorts bezwaar tegen het geplande fietspad Ook door de gemeente wordt een fietspad langs de randweg niet noodzake- lijk geacht. Een fietspad langs de randweg is slechts van betekenis voor een verkorting van 1 bepaalde route, maar is niet noodzakelijk voor een bestemming aan de weg. Het bestaande tracé door de bebouwde kom wordt door de afname van het verkeer aantrekkelijker en veiliger. In het bestemmingsplan is echter wel ruimte gereserveerd voor de aanleg van een fietspad; mocht in de toekomst de aanleg van een fietspad nodig of wenselijk zijn, dan kan dit zonder dat er opnieuw procedures gevoerd moeten worden en opnieuw grond aangekocht moet worden. t

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1989 | | pagina 78