-7- De bewoners aan de Rijksstraatweg zijn al in een vroeg stadium bij de plannen betrokkenterwijl de "westbewoners" pas in een en ander zijn gekend, toen alles al in "kannen en kruiken" was. De Nota Verkeersproblematiek Irnsum is op 29 november 1988 door het College in de openbaarheid gebracht; tussentijds is het bestuur van "Plaatselijk Belang" vertrouwelijk ingelicht. Tot 1 februari 1989 heeft de gemeente steeds beweerd dat de door de provincie toegezegde subsidie e.d. f 835.000- - alleen bestemd was voor de aanleg van een westelijke randweg. Alle berekeningen die zijn gemaakt, waren gericht op de verbetering van de verkeerssituatie in Jirnsum. Dit gold zowel voor berekeningen met betrekking tot de oostelijke, de westelijke als voor berekeningen over de middenvariant. De gemeente heeft hierbij niet alleen rekening gehouden met nieuwe verkeersoplossingen voor (doorgaande) auto's, maar ook met een doeltreffende herinrichting van de kom. De provincie heeft nooit een bijdrage toegezegd voor specifiek een bepaalde oplossing, maar voor een oplossing waarvoor op korte termijn een sluitende financiering was op te stellen. De "westbewoners" zi jn niet in de gelegenheid gesteld om commentaar te geven op de door hen op 13 februari 1989 aan de raadsleden overgelegde begrotingen en berekeningen. De "westbewoners" zijn bij herhaling in de gelegenheid geweest om stukken uit te reiken en deze toe te lichten (inspraak-avonden en vergadering 4e afdeling)De raadsvergadering is niet de gelegenheid waarop nogmaals uitgebreid gediscussieerd kan worden buiten de orde van de vergadering. De mogelijkheden om tot aanleg van een oosteli jke randweg te komen zi jn onvoldoende onderzochtdit wordt onderstreept door een opmerking van de directeur Gemeentewerken, namelijk: "Als wij technici een week lang in een kamer werden opgesloten, dan was de oostelijke randweg een feit". Deze opmerking van de heer Van Gorkum is uit zijn verband gehaald. Alle mogelijkheden zijn uitputtend onderzocht. Al met al vindt men' dat het aan een redelijke afweging van de betrokken belangen heeft ontbroken. Opgemerkt kan worden dat in de Nota Verkeersproblematiek Irnsum zowel gekeken is naar de haalbaarheid van de oost-, west- als middenvariant. In de reactie-nota is de belangenafweging op diverse aspecten nader uitgewerkt. Er heeft dus wel degelijk een goede afweging plaatsgevonden. Wel kan geconstateerd worden dat de uiteindelijke keuze tussen de oost en westvariant in belangrijke mate is bepaald door de beschikbare financiële middelen. Dit is logisch omdat de uitvoerbaarheid hiermee in het geding is.

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1989 | | pagina 81