-8-
4R.H. Elzinga
Het College van Burgemeester en Wethouders en de Gemeenteraad zijn
opnieuw met de afweging van argumenten begonnenterwijl dit allang
gedaan was en ook reeds besloten was. De heroverweging heeft derhalve
geen zin, de verkeersproblemen worden niet opgelost
Zoals reeds eerder is opgemerkt, kan het besluit tot aanleg van de
oostelijke randweg vanwege het gebrek aan financiële middelen niet op
korte termijn uitgevoerd worden. Dit maakte een heroverweging nodig. Ook
aanleg van de westelijke randweg betekent dat de verkeersproblemen in de
kom worden opgelost.
Tijdens de voorlichting over de Nota "It Twadde Spoar" heeft de gemeente
verzekerd dat alleen 2 alternatieven verder ontwikkeld zouden worden, te
weten: oostelijke randweg en reconstructie van het dorp met afbraak van
huizen langs de Boom. Plotseling komt de gemeente met een plan voor een
westelijke randweg. Dit is in strijd met de algemene beginselen van
behoorlijk bestuur.
In de "Reactienota Verkeersproblematiek Irnsum" zijn op pagina 20 onder
punt F.l. de bestuurlijke stappen na de hoorzitting over "It Twadde
Spoar" uitgebreid uiteengezet.
In de raming van de westelijke randweg is een aantal zaken niet meegeno
men, bijvoorbeeld versterking en verbreding Bûtlanswei.
De definitieve begroting houdt rekening met wegverbetering Bûtlanswei.
Bij de beleidsbepaling ten aanzien van het tweesporenbeleid heeft geen
openbare vergadering van de 4e afdeling plaatsgevonden, maar alleen
vertrouwelijk overleg.
De discussienota ten aanzien van "It Twadde Spoar" heeft, met name als
gevolg van de reacties uit het dorp, op dat moment niet geleid tot nieuw
beleid. Het College heeft daarom nooit een voorstel tot verbetering van
het bestaande tracé met de 4e afdeling besproken. Pas toen de westelijke
randweg een reële optie werd, heeft het College deze discussie met de 4e
afdeling gehouden.
Elzinga is tegen een westelijke randweg vanwege:
bij aankoop van de grond hadden de aanliggende gronden een
agrarische bestemming, terwijl er een besluit was genomen over de
aanleg van een oostelijke randweg;
de optredende hinder ten gevolge van stof, stank, geluidhinder en
trillingen;
is een randweg om Jimsum wel nodig nu de Sll wordt doorgetrokken
tot de N32 en de N32 wordt verdubbeld
Zoals in de Reactienota (pagina 38, F.22) reeds is opgemerkt, bieden
bestemmingsplannen in formele zin slechts zekerheid tot aan het moment
waarop besloten wordt dit bestemmingsplan aan te passen aan het gewenste