-8- 4R.H. Elzinga Het College van Burgemeester en Wethouders en de Gemeenteraad zijn opnieuw met de afweging van argumenten begonnenterwijl dit allang gedaan was en ook reeds besloten was. De heroverweging heeft derhalve geen zin, de verkeersproblemen worden niet opgelost Zoals reeds eerder is opgemerkt, kan het besluit tot aanleg van de oostelijke randweg vanwege het gebrek aan financiële middelen niet op korte termijn uitgevoerd worden. Dit maakte een heroverweging nodig. Ook aanleg van de westelijke randweg betekent dat de verkeersproblemen in de kom worden opgelost. Tijdens de voorlichting over de Nota "It Twadde Spoar" heeft de gemeente verzekerd dat alleen 2 alternatieven verder ontwikkeld zouden worden, te weten: oostelijke randweg en reconstructie van het dorp met afbraak van huizen langs de Boom. Plotseling komt de gemeente met een plan voor een westelijke randweg. Dit is in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. In de "Reactienota Verkeersproblematiek Irnsum" zijn op pagina 20 onder punt F.l. de bestuurlijke stappen na de hoorzitting over "It Twadde Spoar" uitgebreid uiteengezet. In de raming van de westelijke randweg is een aantal zaken niet meegeno men, bijvoorbeeld versterking en verbreding Bûtlanswei. De definitieve begroting houdt rekening met wegverbetering Bûtlanswei. Bij de beleidsbepaling ten aanzien van het tweesporenbeleid heeft geen openbare vergadering van de 4e afdeling plaatsgevonden, maar alleen vertrouwelijk overleg. De discussienota ten aanzien van "It Twadde Spoar" heeft, met name als gevolg van de reacties uit het dorp, op dat moment niet geleid tot nieuw beleid. Het College heeft daarom nooit een voorstel tot verbetering van het bestaande tracé met de 4e afdeling besproken. Pas toen de westelijke randweg een reële optie werd, heeft het College deze discussie met de 4e afdeling gehouden. Elzinga is tegen een westelijke randweg vanwege: bij aankoop van de grond hadden de aanliggende gronden een agrarische bestemming, terwijl er een besluit was genomen over de aanleg van een oostelijke randweg; de optredende hinder ten gevolge van stof, stank, geluidhinder en trillingen; is een randweg om Jimsum wel nodig nu de Sll wordt doorgetrokken tot de N32 en de N32 wordt verdubbeld Zoals in de Reactienota (pagina 38, F.22) reeds is opgemerkt, bieden bestemmingsplannen in formele zin slechts zekerheid tot aan het moment waarop besloten wordt dit bestemmingsplan aan te passen aan het gewenste

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1989 | | pagina 82