-10-
landerijen. Dit overleg is reeds geruime tijd gaande.
Het overleg wordt zeer eenzijdig benaderd; het in artikel 4 van de
voorschriften refereren aan artikel 13, lid 1 van de Wet op de Ruimtelij
ke Ordening mag niet betekenen, dat er overhaast en zonder redelijk
overleg gehandeld kan worden.
Het is geenszins de bedoeling om overhaast te werk te gaan. Ook de
gemeente heeft er baat bij dat er in onderling overleg een oplossing
komt, en niet bij onteigening. Dus: eerst overleg, mocht dat niet lukken,
dan pas onteigening.
Uit alle stukken blijkt, dat een keuze voor een oostelijke randweg om
diverse redenen de voorkeur heeft; om financiële redenen is dit plan niet
haalbaar en wordt gekozen voor een westelijke randweg.
In het voorgaande is reeds meerdere malen aangegeven dat het destijds
genomen besluit om een oostelijke randweg aan te leggen om financiële
redenen niet haalbaar is, omdat toch een oplossing voor de kom nodig is,
werd gekozen voor de westelijke randweg, een voor het gemeentebestuur
acceptabele oplossing.
Het thans voorliggende tracé met de thans voorgestelde inrichting
namelijk een talud met beplanting doet ernstig afbreuk aan het open
karakter van dit vlakke gebied.
In hoeverre de weg afbreuk zal doen aan het open karakter van het gebied
is inderdaad sterk afhankelijk van de inrichting (beplanting e.d.).
Hierover zal nog overleg plaatsvinden met onder andere de omwonenden,
overeenkomstig eerdere toezeggingen. Overigens kan worden opgemerkt dat
een oostelijke randweg landschappelijk gezien een grotere aantasting
betekent dan een westelijke (zie o.a. Nota Verkeersproblematiek Irnsum,
pagina 10/11)
Door de keuze voor de randweg-west blijft er een zware verkeersbelasting
bestaan voor de Bütlanswei
Dit is juist, maar hetzelfde geldt voor de andere oplossingen.
Er worden te weinig maatregelen genomen met het oog op de bevordering van
de veiligheid van fietsers en voetgangers.
In de "Reactienota Verkeersproblematiek Irnsum" is op dit aspect
uitgebreid ingegaan (pagina 27, F.9). Conclusie: aanleg van een fietspad
langs de Bütlanswei levert geen wezenlijke bijdrage tot verhoging van de
verkeersveiligheid. Om deze reden is in de financiële opzet ook geen
rekening gehouden met de aanleg van een fietspad.
t