-10- landerijen. Dit overleg is reeds geruime tijd gaande. Het overleg wordt zeer eenzijdig benaderd; het in artikel 4 van de voorschriften refereren aan artikel 13, lid 1 van de Wet op de Ruimtelij ke Ordening mag niet betekenen, dat er overhaast en zonder redelijk overleg gehandeld kan worden. Het is geenszins de bedoeling om overhaast te werk te gaan. Ook de gemeente heeft er baat bij dat er in onderling overleg een oplossing komt, en niet bij onteigening. Dus: eerst overleg, mocht dat niet lukken, dan pas onteigening. Uit alle stukken blijkt, dat een keuze voor een oostelijke randweg om diverse redenen de voorkeur heeft; om financiële redenen is dit plan niet haalbaar en wordt gekozen voor een westelijke randweg. In het voorgaande is reeds meerdere malen aangegeven dat het destijds genomen besluit om een oostelijke randweg aan te leggen om financiële redenen niet haalbaar is, omdat toch een oplossing voor de kom nodig is, werd gekozen voor de westelijke randweg, een voor het gemeentebestuur acceptabele oplossing. Het thans voorliggende tracé met de thans voorgestelde inrichting namelijk een talud met beplanting doet ernstig afbreuk aan het open karakter van dit vlakke gebied. In hoeverre de weg afbreuk zal doen aan het open karakter van het gebied is inderdaad sterk afhankelijk van de inrichting (beplanting e.d.). Hierover zal nog overleg plaatsvinden met onder andere de omwonenden, overeenkomstig eerdere toezeggingen. Overigens kan worden opgemerkt dat een oostelijke randweg landschappelijk gezien een grotere aantasting betekent dan een westelijke (zie o.a. Nota Verkeersproblematiek Irnsum, pagina 10/11) Door de keuze voor de randweg-west blijft er een zware verkeersbelasting bestaan voor de Bütlanswei Dit is juist, maar hetzelfde geldt voor de andere oplossingen. Er worden te weinig maatregelen genomen met het oog op de bevordering van de veiligheid van fietsers en voetgangers. In de "Reactienota Verkeersproblematiek Irnsum" is op dit aspect uitgebreid ingegaan (pagina 27, F.9). Conclusie: aanleg van een fietspad langs de Bütlanswei levert geen wezenlijke bijdrage tot verhoging van de verkeersveiligheid. Om deze reden is in de financiële opzet ook geen rekening gehouden met de aanleg van een fietspad. t

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1989 | | pagina 84