GEMEENTE BOARNSTERHIM 14. Voorstel tot het in beheer en onderhoud overnemen van de Rjochte Grou (gedeeltelijk) en de Kromme Grou van de provincie Friesland. Aan de gemeenteraad. Grou, 5 januari 1990. De vaarwegen Rjochte- en Kromme Grou zijn, alhoewel gemeente-eigen- dom, in beheer en onderhoud bij de provincie Friesland. De Rjochte Grou, gerekend vanaf het Prinses Margrietkanaal tot aan de J.W. de Visserwei is een zogenaamde "klasse IV vaarweg", waar schepen mogen varen met maximale afmetingen van 80 x 9,5 x 2,5 m (A-status). De Rjochte Grou vanaf de J.W. de Visserwei in westelijke richting en aansluitend daarop de Kromme Grou, hebben de zogenaamde B-status waarvoor geen classificatie geldt. In beginsel mogen hier dan ook slechts schepen varen met geringe afmetingen. Het streven van de provincie Friesland is gericht op het afstoten van het beheer en onderhoud van alle vaarwegen met de zogenaamde B-status. Ten behoeve van de aanvoer van zand voor de verdubbeling van Rijksweg 32 en de ontwikkeling van bedrijventerrein Biensma, is het noodzakelijk dat de hiertoe in te zetten zandschepen de geprojecteerde losplaats op het bedrijventerrein Biensma kunnen bereiken. Aangezien gevaren wordt met schepen die de maximale afmetingen van klasse IV benaderen, dient de provincie een vergunning hiertoe te verlenen voor het gedeelte Rjochte Grou met de B-status. Gelet op het karakter van dit vaargedeelte acht de provincie het als beheerder ontoelaatbaar dat op dit traject, tot aan Rijksweg 32, het zandtransport met dergelijke grote schepen plaatsvindt. Bij brief van 9 november 1989, kenmerk WM 89/80.924, is ons college dan ook medegedeeld, dat hiervoor geen vergunning zal worden verleend. Tevens is medegedeeld dat er voor de gemeente, en dus ook voor de .aannemer, ruimere mogelijkheden zijn wanneer de gemeente besluit tot de overname van het beheer en onderhoud van de gehele vaarweg met de B-status, hetgeen past in het provinciaal beleid, inhoudende het afstoten van dit soort vaarwegen. De gemeente wordt dan vergunning verlenende instantie. Ten aanzien van een mogelijke overdracht is de provincie van oordeel dat de transactie er een dient te zijn "met gesloten beurs". Wij hebben ons op de ontstane situatie beraden en zijn tot de slotsom gekomen dat, gelet op de grote belangen die er voor de gemeente op het spel staan en het feit dat er geen tijd beschikbaar is om een uitputtende "onderhandelingsslag" met de provincie te beginnen (de zandschapen moeten medio januari kunnen varen), de vaarweg zal moeten worden overgenomen. In concreto gaat het om het gedeelte gelegen tussen de J.W. de Visserwei te Grou en de Jirnsumersyl te Jirnsum. Wij hebben nagegaan of er in de toekomst onderhoudskosten zijn te verwachten. Gelet op de ruim voldoende diepte die ontstaat ten gevolge van baggerwerk ten behoeve van de vaart met zandschepen en de voldoende aanwezige diepte van de Kromme Grou (zie het bij de stukken ter inzage liggende peilrapport) zullen deze kosten niet noemenswaardig hoog zijn. 0075V 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1990 | | pagina 33