- 2 - Op grond van deze notitie hebben wij de stuurgroep meegedeeld dat met betrekking tot de Boorn alleen een aquaduct en met betrekking tot de aansluiting van Akkrum op de Rijksweg alleen een zuidelijke aansluiting acceptabel zullen zijn. Net voor de zomer '89 werd in de stuurgroep overeenstemming bereikt over een concept-plan. Over dit concept-plan zijn een aantal voorlichtings- en inspraakavonden gehouden. Naar aanleiding van deze inspraak is het plan bijgesteld. De bij de raadsstukken ter inzake liggende reactie-nota motiveert het uiteindelijk vastgestelde plan. 2Het plan. Over het voorliggende planontwerp zijn wij van mening dat binnen bepaalde financiële grenzen, het maximale bereikt is. Uiteraard zijn wij bijzonder ingenomen met het aquaduct, maar ook de aansluitingsvorm bij Akkrum spreekt ons aan. Zo krijgt het industrieterrein buiten de dorpskern om een zeer goede aansluiting op de Rijksweg en wordt het oostelijk gedeelte van de Boarnsterdyk ontlast van het doorgaande verkeer. De bijstelling van het plan ten aanzien van de Sitadel wordt door ons ondersteund. Knelpunt blijft de ligging van de Rijksweg en de invloed die de verdubbeling heeft op de belendende percelen. Met name de bebouwing aan de westzijde, alsmede de begraafplaats komen door de verdubbeling in de verdrukking. Een zorgvuldige voorbereiding en uitvoering zal wellicht deze negatieve gevolgen beperkt kunnen houden. Dat het openbaar vervoer onder het viaduct door kan, beoordelen wij als positief. Ook hier zullen detailmaatregelen genomen moeten worden om vrachtverkeer tegen te gaan. Indien dit verkeer niet belemmerd wordt, betekent de verruiming van het viaduct voor het openbaar vervoer een verslechtering voor het woonmilieu (geluid- en verkeersveiligheidsaspecten) Ten aanzien van de milieu-aspecten willen wij u verwijzen naar de bij de stukken ter inzage liggende geluidrapportage. Wij zullen trachten de verdere procedure in het kader van het bestemmingsplan en de Wet Geluidhinder zoveel mogelijk parallel te laten lopen. 3. De omlegging van de Boorn. Tijdens de inspraak is naar voren gebracht dat vanaf het aquaduct de Boorn direct aangesloten zou moeten worden op de Nesserzijlroede. Wij zijn van mening dat dit plan in combinatie met een wijziging van het tracé van de Birstumerdyk de kwaliteit van de alternatieve vaarroute aanzienlijk verbetert. Tevens wordt Akkrum-Oost op deze wijze brugloos aangesloten op het merengebied bij Grou. Alhoewel het plan niet tot in detail is uitgewerkt en afgewogen, stellen wij u voor deze kortsluiting als integraal onderdeel van de plannen te beschouwen. 0076V 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1990 | | pagina 35