- 2 -
Op grond van deze notitie hebben wij de stuurgroep meegedeeld
dat met betrekking tot de Boorn alleen een aquaduct en met
betrekking tot de aansluiting van Akkrum op de Rijksweg alleen
een zuidelijke aansluiting acceptabel zullen zijn.
Net voor de zomer '89 werd in de stuurgroep overeenstemming
bereikt over een concept-plan. Over dit concept-plan zijn een
aantal voorlichtings- en inspraakavonden gehouden.
Naar aanleiding van deze inspraak is het plan bijgesteld. De bij
de raadsstukken ter inzake liggende reactie-nota motiveert het
uiteindelijk vastgestelde plan.
2Het plan.
Over het voorliggende planontwerp zijn wij van mening dat binnen
bepaalde financiële grenzen, het maximale bereikt is.
Uiteraard zijn wij bijzonder ingenomen met het aquaduct, maar
ook de aansluitingsvorm bij Akkrum spreekt ons aan. Zo krijgt
het industrieterrein buiten de dorpskern om een zeer goede
aansluiting op de Rijksweg en wordt het oostelijk gedeelte van
de Boarnsterdyk ontlast van het doorgaande verkeer. De
bijstelling van het plan ten aanzien van de Sitadel wordt door
ons ondersteund. Knelpunt blijft de ligging van de Rijksweg en
de invloed die de verdubbeling heeft op de belendende percelen.
Met name de bebouwing aan de westzijde, alsmede de begraafplaats
komen door de verdubbeling in de verdrukking.
Een zorgvuldige voorbereiding en uitvoering zal wellicht deze
negatieve gevolgen beperkt kunnen houden.
Dat het openbaar vervoer onder het viaduct door kan, beoordelen
wij als positief.
Ook hier zullen detailmaatregelen genomen moeten worden om
vrachtverkeer tegen te gaan.
Indien dit verkeer niet belemmerd wordt, betekent de verruiming
van het viaduct voor het openbaar vervoer een verslechtering
voor het woonmilieu (geluid- en verkeersveiligheidsaspecten)
Ten aanzien van de milieu-aspecten willen wij u verwijzen naar
de bij de stukken ter inzage liggende geluidrapportage.
Wij zullen trachten de verdere procedure in het kader van het
bestemmingsplan en de Wet Geluidhinder zoveel mogelijk parallel
te laten lopen.
3. De omlegging van de Boorn.
Tijdens de inspraak is naar voren gebracht dat vanaf het
aquaduct de Boorn direct aangesloten zou moeten worden op de
Nesserzijlroede.
Wij zijn van mening dat dit plan in combinatie met een wijziging
van het tracé van de Birstumerdyk de kwaliteit van de
alternatieve vaarroute aanzienlijk verbetert. Tevens wordt
Akkrum-Oost op deze wijze brugloos aangesloten op het
merengebied bij Grou.
Alhoewel het plan niet tot in detail is uitgewerkt en afgewogen,
stellen wij u voor deze kortsluiting als integraal onderdeel van
de plannen te beschouwen.
0076V 13