-2-
3de onder 1 en 2 genoemde punten kunnen het schoolmanagement ten
goede komen en bevorderend zijn voor de kwaliteit van het
onderwijs aan de school;
4. de grotere zelfstandigheid en een eigen verantwoordelijkheid
kan de onderwijsinstelling ten goede komen;
5. ook in het kader van de huidige "terug tredende overheid" -
minder regels meer autonomie, meer ruimte - kan de beheerscom
missie als de optimale bestuursvorm worden gezien.
Als nadelen van een functionele bestuursvorm kunnen worden genoemd:
a. over mogelijke overschotten kan de gemeente niet zonder meer
beschikken (geen storting in de algemene middelen, maar in de
reserve ten behoeve van de school);
b. de beheerscommissie heeft een eigen administratie met een eigen
administratieve kracht, die niet tot de afdeling onderwijs
behoort en in beginsel niet ingezet kan worden voor andere
gemeentelijke onderwijsaangelegenheden;
c. de beheerscommissie brengt "verbijzondering" met zich mee, en
een ontkoppeling van verantwoordelijkheid van de lokale
overheid;
d. door verwaarlozing van preventief onderhoud door de beheers
commissie zou het kunnen gebeuren, dat het technisch onder
houd van de schoolgebouwen, dat voor rekening van de gemeente
komt, in omvang toeneemt (zou de gemeente extra geld kunnen
kosten)
Volledigheidshalve merken wij nog op, dat in dit verband ook nog kan
worden gedacht aan de privaatrechtelijke bestuursvorm en aan de
gemeenschappelijke regeling.
Bij privaatrechtelijke bestuursvorm gaat het om een stichting of
vereniging. Deze bestuursvorm blijft evenwel buiten beschouwing,
omdat het daarbij om het bijzonder onderwijs gaat.
Bij de gemeenschappelijke regeling moet worden gedacht aan een
regeling tussen twee of meer gemeenten of tussen één of meer
gemeenten in samenwerking met één of meer privaatrechtelijke rechts- "4
personen met volledige rechtsbevoegdheid. Die vorm komt echter haast
niet voor.
Zoals u wellicht bekend zal zijn, wordt ook de scholengemeenschap
"Mid-Fryslân" te Akkrum bestuurd door een beheerscommissie op grond
van artikel 61 van de Gemeentewet. Die commissie werd in 1982 in het
leven geroepen door de gemeenteraad van het voormalige Utingeradeel
De scholengemeenschap was een fusie tussen de openbare „mavo-school
te Akkrum en de bijzondere school voor lager beroepsonderwijs te
Akkrum (l.h.n.o.).
Voor genoemde beheerscommissie geldt eveneens een beheersverordening,
waarin de taken en bevoegdheden van de commissie zijn geregeld.
In het algemeen kan worden gesteld, dat de beheerscommissie op grond
van de verordening bestuurs- en beheersbevoegdheid bezit, met dien
verstande evenwel, dat het budgetrecht (vaststelling begroting en
rekening) aan de gemeenteraad is voorbehouden, terwijl ook de
algemene beleidsverantwoordelijkheid eveneens bij de gemeenteraad
berust (het onderwijsaanbod, het gebouwenbestand, rechtspositie
personeel)
0086V 42