-2- 3de onder 1 en 2 genoemde punten kunnen het schoolmanagement ten goede komen en bevorderend zijn voor de kwaliteit van het onderwijs aan de school; 4. de grotere zelfstandigheid en een eigen verantwoordelijkheid kan de onderwijsinstelling ten goede komen; 5. ook in het kader van de huidige "terug tredende overheid" - minder regels meer autonomie, meer ruimte - kan de beheerscom missie als de optimale bestuursvorm worden gezien. Als nadelen van een functionele bestuursvorm kunnen worden genoemd: a. over mogelijke overschotten kan de gemeente niet zonder meer beschikken (geen storting in de algemene middelen, maar in de reserve ten behoeve van de school); b. de beheerscommissie heeft een eigen administratie met een eigen administratieve kracht, die niet tot de afdeling onderwijs behoort en in beginsel niet ingezet kan worden voor andere gemeentelijke onderwijsaangelegenheden; c. de beheerscommissie brengt "verbijzondering" met zich mee, en een ontkoppeling van verantwoordelijkheid van de lokale overheid; d. door verwaarlozing van preventief onderhoud door de beheers commissie zou het kunnen gebeuren, dat het technisch onder houd van de schoolgebouwen, dat voor rekening van de gemeente komt, in omvang toeneemt (zou de gemeente extra geld kunnen kosten) Volledigheidshalve merken wij nog op, dat in dit verband ook nog kan worden gedacht aan de privaatrechtelijke bestuursvorm en aan de gemeenschappelijke regeling. Bij privaatrechtelijke bestuursvorm gaat het om een stichting of vereniging. Deze bestuursvorm blijft evenwel buiten beschouwing, omdat het daarbij om het bijzonder onderwijs gaat. Bij de gemeenschappelijke regeling moet worden gedacht aan een regeling tussen twee of meer gemeenten of tussen één of meer gemeenten in samenwerking met één of meer privaatrechtelijke rechts- "4 personen met volledige rechtsbevoegdheid. Die vorm komt echter haast niet voor. Zoals u wellicht bekend zal zijn, wordt ook de scholengemeenschap "Mid-Fryslân" te Akkrum bestuurd door een beheerscommissie op grond van artikel 61 van de Gemeentewet. Die commissie werd in 1982 in het leven geroepen door de gemeenteraad van het voormalige Utingeradeel De scholengemeenschap was een fusie tussen de openbare „mavo-school te Akkrum en de bijzondere school voor lager beroepsonderwijs te Akkrum (l.h.n.o.). Voor genoemde beheerscommissie geldt eveneens een beheersverordening, waarin de taken en bevoegdheden van de commissie zijn geregeld. In het algemeen kan worden gesteld, dat de beheerscommissie op grond van de verordening bestuurs- en beheersbevoegdheid bezit, met dien verstande evenwel, dat het budgetrecht (vaststelling begroting en rekening) aan de gemeenteraad is voorbehouden, terwijl ook de algemene beleidsverantwoordelijkheid eveneens bij de gemeenteraad berust (het onderwijsaanbod, het gebouwenbestand, rechtspositie personeel) 0086V 42

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1990 | | pagina 58