-2-
Problemen zijn er ten aanzien van:
overlappingen in het werkgebied;
niet meer te achterhalen verdeling van middelen welke indertijd
gebaseerd waren op gereformeerde en niet-gereformeerde inwoners.
Door de Regio is een poging ondernomen om een gemeenschappelijke
aanpak te bewerkstelligen. Voorwaarde hierbij was dat alle gemeenten
zich aan het initiatief conformeerden.
In grote lijnen behelsde het voorstel:
alle vier instellingen (Hallum, Leeuwarden, Dokkum en Franeker)
binnen de Regio Noord-Friesland te laten samenwerken;
de gemeenten spreken af dat zij een basispakket subsidiëren
voor een beleidsperiode van vier jaar tegen 9,per inwoner.
Een drietal gemeenten wenste hieraan niet mee te werken. Het
dagelijks bestuur van de Regio heeft alle gemeenten om die reden
meegedeeld dat het overleg over het algemeen maatschappelijk werk op
regionaal niveau als beëindigd wordt beschouwd.
Door de gemeente Franekeradeel is vervolgens het initiatief genomen
om de subsidiënten van Madi-Franeker uit te nodigen om na te gaan op
welke basis met de subisidiëring doorgegaan kan worden en te onder
zoeken of in onderling overleg tot een aanvaardbare oplossing kan
worden gekomen.
IIProblematiek Madi-Franeker.
Het bestuur van de Madi-Franeker heeft al geruime tijd, zonder
succes, zijn moeilijkheden voorgelegd aan de Regio. Het bestuur van
de instelling had het voornemen om, tenzij een oplossing wordt aan
gereikt voor 1 juli 1990 voor de financiële en inhoudelijke
problemen, tot opheffing van de instelling over te gaan ingaande 1
januari 1991.
De problemen spelen zich af op twee terreinen:
1. acute financiële tekorten;
2. noodsituatie in de hulpverlening;.
Ad. 1.
1989.
Binnen de toegestane apparaatskosten is er ruimte gecreëerd voor 20
uur administratie. Om de voortgang van het werk niet te stagneren is
de administratieve ondersteuning uitgebreid naar 30 uur per week.
Daarnaast werden de toegestane formatieplaatsen voor het uitvoerend
werk van 6,8 met een boventallige formatie uitgebreid. De afwijkende
subsidieberekening van Ferwerderadeel brengt vervolgens nog eens een
tekort met zich mee van 10.667, De overeenkomstige
overschrijdingen van 1988 zijn destijds ten laste van het bestem
mingsfonds kerken gebracht. Doordat de kerken hun bestemmingsfonds
niet meer willen aanwenden voor het afschrijven van tekorten, zijn
deze overschrijdingen in 1989 ten laste gebracht van de algemene
reserve. Hierdoor is er op 31 december 1989 een negatief eigen
vermogen ontstaan van 11.071,
0094V 37