-2- De toeritten tot de brug worden in verband met de huidige lage ligging geheel vernieuwd/ waarbij het fietspad in asfalt, en het voetgangersgedeelte in betontegels zal worden uitgevoerd. Het geheel zal aansluiten op de Buorkerij en in noordelijke richting ter hoogte van de ingang van het gemeentekantoor op de bestaande weg De brug wordt gefundeerd op zware betonpalen met een lengte van circa 16 ml. Tevens is rekening gehouden met het plaatsen van nieuwe remmingswerken, scheepvaartverlichting, wijziging straatverlichting en toezicht op de uitvoering. De oorspronkelijk afgesproken verrekenprijs met het bedrijf Vermeer is op de bovenvermelde kosten in mindering gebracht. De nu ontstane meerprijs is voornamelijk een gevolg van een combinatie en cumulatie van tegenvallers en wijzigingen. In dit verband willen wij noemen de slechte fundering van de bestaande landhoofden, de verhoging van de brug, alsmede de door ons gewenst geacht de minimale brugbreedte van 4.50 m in plaats van de oorspronkelijk berekende 2,50 m. Voor de autobrug hebben wij een optie verkregen op een bestaande, doch weinig gebruikte en in goede conditie verkerende gebruikte stalen brug. De bediening van de brug is hydraulisch, de belangrijkste bewegende onderdelen zullen worden vernieuwd. Het brugdek en de aanbruggen zullen nieuw worden gemaakt, passend op de door ons gewenste technische specificaties De brug krijgt een doorvaartbreedte van 700 cm en een doorvaarthoogte van 330 cm. De brug krijgt een rijbaanbreedte van 500 cm en een aangehangen voetpad van 150 cm. de toeritten worden geheel vernieuwd, waarbij de rijbaanbreedte in asfalt wordt uitgeoverd, en het voetpad in betontegels. Voor een goede verkeersgeleiding is het noodzakelijk, dat het kruispunt Biensma wordt gereconstrueerd. De brug wordt gefundeerd op zware betonpalen met een lengte van circa 20 ml. Ook hier is rekening gehouden met het plaatsen van nieuwe remmingswerken, scheepvaartverlichting, wijziging straatver lichting en toezicht op de uitvoering. Voor de goede orde merken wij nog op, dat waar in dit voorstel wordt gesproken over een autobrug steeds bedoeld is een brug voor personenautoverkeer. Vrachtauto's mogen daar geen gebruik van maken. c. De afweginasfactoren. De beide verkeersoplossingen, fiets- en voetgangersbrug respectievelijk autobrug, zijn op een aantal aspecten onderling vergeleken. Ten aanzien van deze aspecten zijn de resultaten onderstaand weergegeven. 1. Toetsing op verkeersstructuur. Onder verkeersstructuur wordt verstaan de mogelijkheid voor het verkeer op de meest efficiënte wijze van de ene plaats naar de andere te komen. Een autobrug heeft dan een lichte voorkeur. 0100V 70

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1990 | | pagina 51