-3- 2. Toetsing op verkeersveiligheid. De verkeersoplossing met een fiets- en voetgangersbrug is gunstiger. Voor het fietsverkeer is een autobrug alsmede het kruispunt Biensma/Oedsmawei niet optimaal. 3Toetsing op milieuaspecten, onderdeel energieverbruik. Door de groter rij lengte van het autoverkeer naar de kom van Grou bij het maken van een fiets- voetgangersbrug verdient de oplossing met autobrug de voorkeur. 4. Toetsing op milieuaspecten, onderdeel geluidbelasting. Indien een autobrug wordt aangelegd, zal dat effect hebben op de verkeersbelasting van de Stationsweg. Modelmatig wordt een toename berekend van 800 tot 1.000 motorvoer tuigen per etmaal (inclusief vrachtverkeer). Deze toename betekent een hogere geluidbelasting op de woningen aan de Stationsweg. De oplossing met een fiets- voetgangersbrug verdient vanuit dit gezichtspunt dan ook de voorkeur. 5. Ligging en functie gemeentekantoor en Halbertsmabedriiven. Door de autobrug blijft een relatieve korte route met en in de auto vanuit het dorp Grou mogelijk. Deze verdient dan ook de voorkeur. 6. Planologie, toekomstige woonuitbreidino. Alhoewel in een eerder stadium is aangegeven, dat ten noorden van Grou rekening gehouden dient te worden met de ontwikkeling van een toekomstig woongebied, is een dergelijke ontwikkeling binnen 25 jaar niet te verwachten. Op grond van deze overweging is het niet noodzakelijk nu al een autobrug aan te gaan leggen. Wellicht komt in de verre toekomst een noordelijke ontsluiting van Grou, via de Hôflânswei en het viaduct van de Sll over de rijksweg weer in beeld. Op grond van deze overwegingen is het niet noodzakelijke nu al een autobrug aan te gaan leggen. 7Planologie, toeristische ontwikkelingen. Een verdere versterking van de toeristische activiteiten van het noordelijk gebied wordt verwacht. Voor de autorelatie kom Grou en het recreatiegebied verdient de oplossing met autobrug de voorkeur. 8. De financiële verschillen. de geraamde kosten voor een fiets- en voetgangersbrug bedragen 290.000,die voor een autobrug 851.000, een verschil derhalve van 561.000, Bij de keuze voor een autobrug zal er een voordeel ontstaan door het geheel of gedeeltelijk wegvallen van de schadevergoeding aan Stelwagen's automobielbedrijf B.V. 0100V 71

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1990 | | pagina 52