-20-
Later is besloten dat die brug op 2.30 meter zou moeten komen en
dat de brug zwaarder moest worden uitgevoerd. Op grond daarvan
is ook duidelijk dat het bedrag waarvoor Vermeer de brug wilde
aanleggen te laag was. Daarmee is dan ook het extra bedrag van 3
ton waar mevrouw Aukes van spreekt verklaard. Later is besloten
tot een heroverweging bij het vaststellen van het bestemmings
plan. De schadeclaim van Stelwagen is ook al in behandeling
genomen waarmee eigenlijk al de keus voor een fiets/voetgangers
brug is aangegeven. Bij de weging gaat het erom of de raad
zoveel geld over heeft voor een autobrug. Als er in geen enkel
opzicht een beperking in geld zou zijn zou er niet lang over
gepraat hoeven worden. Uit het onderzoek is gebleken dat van de
800 1.000 auto's die over de eventuele autobrug gaan 600 800
de weg naar buiten Grou kiezen. Het is dan wat wonderlijk
Warten, Idaerd en dergelijke erbij te betrekken, de brug is van
belang voor Grou en moet ook zo gewogen worden. De autobrug is
dus voor de Grousters die achter de brug wonen en van hen en ook
van Halbertsma heeft hij maar sporadisch begrepen dat zij
bezwaar tegen een fiets/voetgangersbrug hebben.
De op- en aanritten zullen bij een autobrug zwaarder moeten
worden en de bewoners van de Buorkerij zullen daar meer last van
hebben. Het blijft echter moeilijk een keus te maken. Bijvoor
beeld de brief van Plaatselijk Belang Grou zit hoogst onlogisch
in elkaar. Men maakt zich zorgen hoewel men zich kan vinden in
de autobrug. Hij kan zich in geen enkel opzicht vinden in de
oplossingen die Plaatselijk Belang Grou aandraagt. Grou heeft
zich de laatste 25 jaar in een snel tempo ontwikkeld. Aan de
andere kant weet de heer Bouma ook wel dat het bouwtempo de
komende jaren aanzienlijk lager zal liggen. Bij een gezins
verdunning van 0,2 moeten er ongeveer 400 woningen gebouwd
worden en die zitten dik in het plan Meinga. Binnen 10 a 15 jaar
zijn we dan ook niet toe aan woningbouw ten noorden van Grou.
Hoe dan ook, de meerderheid van het college heeft zich laten
leiden door het financiële argument. De herinrichting van het
kruispunt bij Snoek meegenomen zijn de extra kosten van een
autobrug 6 k 7 ton en dat bedrag heeft de meerderheid van het
college er niet voor over, omdat de winst van een autobrug niet
opweegt tegen de beperking die een uitgave van 6 a 7 ton met
zich meebrengt.
De hear Breeuwsma seit dat oer likernôch 20 jier de brêge ek wol
ferfongen wurde moat.
As in heal miljoen op rinte setten wurdt kin in nije brêge dêr
maklik fan betelle wurde. Dat de hear S. Bouma de tunnel by
Idaerd as foarbyld brûkte wie fansels hielendal mis. De tunnel
is foar 100% troch de rykswei betelle en is in hiele grutte
foarútgong foar de ferbining Idaerd-Reduzum. Dat kin net ferlike
wurde mei de sitewaasje dêr't we no oer prate.
De hear Oosterhof seit dat foardat de fytsbrêge der lei de
auto's ek al oer de Buorkerij moasten. Wat dat oanbelanget is
der gjin ferskil mei eartiids.
Hy freget wannear't de brêge realisearre wurde sil.