-3-
Maar daaruit mag men niet afleiden dat de gemeente dus onzorgvuldig
heeft gehandeld of in redelijkheid niet tot dat besluit had kunnen
komen. De afloop van procedures tegen besluiten van uw raad of
college bij de civiele rechter of via de Wet Arob bevestigen dat. De
door derden aangespannen Kort Geding procedures zijn alle afgewezen
terwijl van de 53 in 1990 ingediende bezwaar- en beroepschriften 4
gegrond werden verklaard met andere woorden slechts 8%; in 1989 was
het aantal gegrond verklaarde bezwaarschriften 16% en in 1988 20%.
Dit alles neemt intussen niet weg dat deze procedures nogal wat tijd
vragen en dat de vraag kan worden gesteld of en zo ja hoe deze
procedures kunnen worden voorkomen. Ik denk dat dat heel moeilijk is
omdat de plaats van de gemeente in de samenleving veranderd is. De
gemeente heeft niet meer het gezag en het vertrouwen van vroeger. Ik
denk dat wij daaraan een positieve bijdrage kunnen leveren door meer
gerichte informatie te verstrekken. Een versterking van de afdeling
voorlichting acht ik om die reden wenselijk en moet mijns inziens
prioriteit hebben. Overigens is het opvallend dat van de gemeente
vaak wel allerlei taken van algemeen belang worden verwacht maar dat
zulks niet ten koste mag gaan van het eigen belang. U kent daarvan
ongetwijfeld wel een paar voorbeelden. Ik vind dat jammer omdat het
oplossen van problemen die we met z'n allen als zodanig onderkennen
wordt verhinderd althans ernstig wordt vertraagd. Aan een
samenleving van min of meer los verbonden individuen heeft de
gemeente niet zoveel toe te voegen. De gedachte die in het te
behandelen raadsvoorstel over het zwemonderwijs tot uitdrukking
komt - ouders, school en gemeente een gezamenlijke verantwoordelijk
heid - spreekt mij in dat opzicht heel wat meer aan.
Een ander punt dat met zekere regelmaat naar voren komt is dat de
burger van Boarnsterhim zich meer betrokken voelt bij en
geïnteresseerd is in wat in zijn eigen dorp gebeurt dan in de gehele
gemeente. Ook in de raad is die tendens bespeurbaar. Van een burger
is dat nog wel te begrijpen, van raadsleden minder, zij zijn nu
juist gekozen om het gemeentebelang te dienen en dat belang steekt
boven de dorpen uit.
Veel van wat vorig jaar van gemeentewege is tot stand gekomen hebben
we te danken aan de werkkracht en inzet van onze ambtelijke
medewerkers. Naast hun eigenlijke taak ondervinen zij de druk van
het reorganisatieproces. Hij zijn daar nu ruim een jaar mee aan de
gang en naar verwachting zal dat dit jaar worden afgerond. Uit de
tussenbalans is inmiddels gebleken dat het een hele opgaaf is en van
bestuur, leidinggevenden en medewerkers veel vraagt.
Slagvaardigheid, efficiency, productgerichtheid en klantvriendelijk
heid zijn nu eenmaal vaardigheden die je niet la minute in huis
haalt. Er wordt wat ons functioneren betreft nogal eens gewezen op
en verwezen naar het bedrijfsleven. Nu kan dat nooit kwaad en we
kunnen daar ook wel iets van opsteken. Maar we moeten niet uit het
oog verliezen dat de overheid iets anders is dan het bedrijfsleven
en dat beider doelstellingen verschillend zijn. Rechtsgelijkheid,
zorgvuldigheid, openbaarheid en rechtmatigheid zijn de normen van de
overheid, niet winst en rendement die de bestaansvoorwaarden van het
bedrijfsleven vormen.
0106V 3