-3- Maar daaruit mag men niet afleiden dat de gemeente dus onzorgvuldig heeft gehandeld of in redelijkheid niet tot dat besluit had kunnen komen. De afloop van procedures tegen besluiten van uw raad of college bij de civiele rechter of via de Wet Arob bevestigen dat. De door derden aangespannen Kort Geding procedures zijn alle afgewezen terwijl van de 53 in 1990 ingediende bezwaar- en beroepschriften 4 gegrond werden verklaard met andere woorden slechts 8%; in 1989 was het aantal gegrond verklaarde bezwaarschriften 16% en in 1988 20%. Dit alles neemt intussen niet weg dat deze procedures nogal wat tijd vragen en dat de vraag kan worden gesteld of en zo ja hoe deze procedures kunnen worden voorkomen. Ik denk dat dat heel moeilijk is omdat de plaats van de gemeente in de samenleving veranderd is. De gemeente heeft niet meer het gezag en het vertrouwen van vroeger. Ik denk dat wij daaraan een positieve bijdrage kunnen leveren door meer gerichte informatie te verstrekken. Een versterking van de afdeling voorlichting acht ik om die reden wenselijk en moet mijns inziens prioriteit hebben. Overigens is het opvallend dat van de gemeente vaak wel allerlei taken van algemeen belang worden verwacht maar dat zulks niet ten koste mag gaan van het eigen belang. U kent daarvan ongetwijfeld wel een paar voorbeelden. Ik vind dat jammer omdat het oplossen van problemen die we met z'n allen als zodanig onderkennen wordt verhinderd althans ernstig wordt vertraagd. Aan een samenleving van min of meer los verbonden individuen heeft de gemeente niet zoveel toe te voegen. De gedachte die in het te behandelen raadsvoorstel over het zwemonderwijs tot uitdrukking komt - ouders, school en gemeente een gezamenlijke verantwoordelijk heid - spreekt mij in dat opzicht heel wat meer aan. Een ander punt dat met zekere regelmaat naar voren komt is dat de burger van Boarnsterhim zich meer betrokken voelt bij en geïnteresseerd is in wat in zijn eigen dorp gebeurt dan in de gehele gemeente. Ook in de raad is die tendens bespeurbaar. Van een burger is dat nog wel te begrijpen, van raadsleden minder, zij zijn nu juist gekozen om het gemeentebelang te dienen en dat belang steekt boven de dorpen uit. Veel van wat vorig jaar van gemeentewege is tot stand gekomen hebben we te danken aan de werkkracht en inzet van onze ambtelijke medewerkers. Naast hun eigenlijke taak ondervinen zij de druk van het reorganisatieproces. Hij zijn daar nu ruim een jaar mee aan de gang en naar verwachting zal dat dit jaar worden afgerond. Uit de tussenbalans is inmiddels gebleken dat het een hele opgaaf is en van bestuur, leidinggevenden en medewerkers veel vraagt. Slagvaardigheid, efficiency, productgerichtheid en klantvriendelijk heid zijn nu eenmaal vaardigheden die je niet la minute in huis haalt. Er wordt wat ons functioneren betreft nogal eens gewezen op en verwezen naar het bedrijfsleven. Nu kan dat nooit kwaad en we kunnen daar ook wel iets van opsteken. Maar we moeten niet uit het oog verliezen dat de overheid iets anders is dan het bedrijfsleven en dat beider doelstellingen verschillend zijn. Rechtsgelijkheid, zorgvuldigheid, openbaarheid en rechtmatigheid zijn de normen van de overheid, niet winst en rendement die de bestaansvoorwaarden van het bedrijfsleven vormen. 0106V 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1991 | | pagina 41