GEMEENTE BOARNSTERHIM
X V
7. Voorstel tot wijziging van de
onlangs vastgestelde Struc
tuurvisie Akkrum-Oost, onder
deel wegtracé Birstumerdyk.
Aan de gemeenteraad.
Grou, 8 maart 1991.
Inleiding
In de raadsvergadering van 15 januari jongstleden heeft de
gemeenteraad de structuurvisie Akkrum-Oost vastgesteld. In het
raadsvoorstel hebben wij toegezegd, dat op korte termijn de
financiële consequenties zullen worden onderzocht. Met name werd
daarbij bedoeld op de omlegging van de Boorne en de Birstumerdyk.
In de raadsvergadering van februari is hiervoor een krediet
verstrekt. Uit de rapportage van het ingenieursbureau Oranjewoud
blijkt, dat met de beoogde infrastructurele werken een aanzienlijk
bedrag (circa 5 miljoen) is gemoeid. Tevens hebben wij inzicht
gevraagd in een mogelijk alternatief, waarbij de Boorne wel wordt
doorgetrokken, maar de weg met een nieuwe beweegbare brug over de
Boorne heen wordt gevoerd. Deze variant verschilt in financieel
opzicht nauwelijks met het oorspronkelijk model.
Bij de vaststelling van de structuurvisie heeft Rijkswaterstaat,
directie Friesland, te kennen gegeven, dat een spoedige definitieve
besluitvorming noodzakelijk was. De besteksvoorbereidingen zijn in
volle gang gezet, om zo een aanbesteding voor het aquaduct halver
wege dit jaar mogelijk te maken. Tevens betekende de keus van de
gemeenteraad voor een westelijk van de rijksweg gelegen tracé van de
Birstumerdyk, dat het aquaduct ook in technische zin aangepast zou
moeten worden. Uit nader overleg met Rijkswaterstaat is ons
gebleken, dat een viaduct over de rijksweg niet direct gelijk met de
aanleg van het aquaduct zou moeten worden uitgevoerd. Wel bleef
Rijkswaterstaat aandringen op een spoedige definitieve beslissing
ten aanzien van de reservering van het tracé van de Birstumerdyk.
Naar de mening van Rijkswaterstaat was een doorvoering aan de
oostzijde van de Rijksweg een alternatief, dat aanmerkelijk minder
geld zou kosten, dan een westelijke tracering.
Direct na de vaststelling van de structuurvisie hebben wij overleg
gevoerd met de provincie. Doel van dit overleg was tweeledig, een
planmatige toetsing, alsmede het aftasten van de mogelijkheid van
subsidie voor dit plan. Alhoewel door het ontbreken van een reactie
van de commissie voor het overleg op grond van artikel 10 B.R.0.
geen formeel standpunt kon worden ingenomen, kon een positieve
grondhouding worden waargenomen ten aanzien van de doortrekking van
de Boorne, en de wegverlegging van de Birstumerdyk.
Tevens bleek dat op korte termijn geen forse subsidiemogelijkheden
verwacht konden worden.
0107V 53