Het bestuur is met opzet klein gehouden. Uitgangspunt is dat het
bestuur vooral een "werk-bestuur" is.
Algemene beleidslijnen worden in de intergemeentelijke R.W.W.-
commissie uitgestippeld. Ook evaluatie van beleid kan in die
commissie plaatsvinden. Door deze samenstelling van het
stichtingsbestuur kan ook de eventuele toetsing op
concurrentievervalsing enz. hierin plaats vinden. De betrokkene
partijen, gemeenten, werkgevers en werknemers zijn immers
vertegenwoordigd. Dit maakt een afzonderlijke toetsingscommissie
overbodig.
Aangezien de banenpool min of meer op dezelfde "markt" opereert als
de sociale werkvoorziening wordt voorgesteld voor te schrijven dat
het bestuur minstens twee keer per jaar met het
Werkvoorzieningsschap "Noordwest-Friesland", op bestuurlijke niveau,
dient te overleggen.
Om dezelfde reden dient tenminste één bestuurslid van de stichting
tevens bestuurslid van het Werkvoorzieningsschap te zijn.
Ook dient gelet te worden op de relatie tussen de banenpool en
daarmee verwante regelingen als K.R.A. en dergelijke.
De concept-stichtingsakte houdt al rekening met eventuele toevoeging
van het J.W.G. De verwachting is dat deze wet medio 1991 in werking
treedt.
Stichting Perspektief; organisatie en uitvoering
De stichting kan om het werk uit te voeren mensen aantrekken.
Daardoor is er sprake van twee categorieën werknemers.
Er zijn mensen die het uitvoerende werk van de stichting doen en
mensen die door de banenpool bij inleners geplaatst worden.
De stichting heeft dus ook zelf personeel in dienst. Voorgesteld
wordt dat de stichting bij aanvang, via een open sollicitatie
procedure, een full-time coördinator/consulent aantrekt.
De coördinator heeft tot taak inleenplaatsen te werven bij
instellingen, deelnemers aan de banenpool in dienst te nemen en te
detacheren, deelnemers te begeleiden, bij het begin van het werk,
maar ook daarna, en hij dient de doorstroming van deelnemers te
bevorderen.
Via de werkervaringsmaatregelen kan, voorzover nodig, uitbreiding
plaats vinden met (part-time) consulenten en een administratieve
kracht. Bij de te verwachten groei kan op termijn in principe een
vaste benoeming in het vooruitzicht worden gesteld.
De coördinator adviseert het bestuur en de R.W.W.-commissie.
De salaris-administratie wordt uitbesteed aan een
administratiekantoor. Diverse kantoren is gevraagd een offerte uit
te brengen. Voorgesteld wordt met Accadi in zee te gaan. Dit kantoor
behoort tot goedkoopste en sluit nauw aan bij de gemeentelijk
boekhouding. Onder andere de accountantscontrole wordt hierdoor
eenvoudiger.
0107V