Op basis van deze uitgangspunten kan voor de berekening van het
dekkingspercentage voor 1992 van de volgende componenten worden
uitgegaan:
Uitgaven
huisvuildienst
afvoer bedrijfs
afval
bijdr. transport
kosten
administratie/
perceptiekosten
Inkomsten
2.153.612,bruto opbrengst
afvalstoffen-
46.000,heffing
bedrijfsafval
- 67.748,—
30.000,
2.109.000,—
46.000,—
Totaal
2.161.864,—
2.155.000,—
Bovenstaande opzet laat zien, dat met de voorgestelde aanpassing van
de tarieven een kostendekking wordt bereikt van 99.68%.
Teneinde deze kostendekking te verkrijgen dienen de huidige tarieven
van de afvalstoffenheffing/reinigingsrechten met 19% te worden
verhoogd.
Het tarief komt hiermee op 300,per jaar; ten opzichte van het
huidige tarief een stijging van 48, Genoemd tarief van 300,
is reeds verwerkt in de begroting 1992.
De tarieven komen er dan als volgt uit te zien:
I. Afvalstoffenheffing 300,per perceel per jaar (nu 252,
II. Recreatieve percelen 150,per perceel per jaar (nu
126,
III. Reinigingsrechten:
a. bij een hoeveelheid t/m 1 zak 175,per jaar (nu
147,
b. bij een hoeveelheid van 2 tot en met 5 zakken 255,per
jaar (nu 215,
c. bij een hoeveelheid van 6 tot en met 10 zakken 886,per
jaar (nu 745,
De te verwachten opbrengst kan als volgt worden becijferd:
7030 aansluitingen 2.109.000,
reinigingsrechten (bedrijfsafval) 46.000,
kwijtschelding -/- 66.000,
In de belastingnotitie van 8 mei 1991 is ruimschoots aandacht
besteed aan de mogelijkheden van tariefdifferentiatie. De conclusie
uit dit rapport is dat tariefsdifferentiatie beperkt mogelijk is, in
feite alleen maar naar gezinssamenstelling.
Deze notitie is besproken in de 2e afdeling en wel op 12 juni 1991.
Aan het eind van de gedachtenwisseling is afgesproken de mogelijk
heden van tariefsdifferentiatie bij de afvalstoffenheffing verder
uit te werken.
raming opbrengst 1991
2.089.000,—
1.738.000,—
hogere opbrengst
351.000,—
0125V