- 4 - In het hoogseizoen kan dit oplopen tot circa 60 arbeidsplaatsen. Tevens ontstaat een mogelijke verbetering van het rendement van de recreatiebedrijven: realisatie van fase 2 kan gepaard gaan met een werkgelegen heidseffect van 30 arbeidsplaatsen en een bestedingsimpuls van circa 5,5 miljoen gulden; - de ecologische betekenis van de zoetwatermoerassystemen, zoals De Alde Feanen, neemt toe vanwege biotoopvergroting, wegvallen onderbemaling en recreatieve zoneringsmaatregelen; de kwaliteitsverbetering van de woonomgeving van Grou heeft aanknopingspunten voor de functie van regiowonen binnen het stadsgewest Leeuwarden. 3. Conclusies en samenvatting. Uit de beschrijving van de drie modellen blijkt dat: Model A (zonder relatienotagebied) qua landbouw kansrijker is dan model B. Model B is kansrijker indien de baten van herinrichting: - de prijsdaling van de agrarische producten compenseren; - de meerkosten van de pont voor een geringer aantal agrariërs overtreffen; - de hogere waterschapslasten per bedrijf compenseren. Het sociaal maatschappelijk rendement bij realisatie van model A en B is beperkt. In het geval van Model A en B blijven de huidige knelpunten, uit ecologisch oogpunt bezien, bestaan. Deze knelpunten hangen vooral samen met de onderbemaling en de effecten daarvan in het gebied zelf en het aangrenzend zoetwatermoerasgebied De Alde Feanen. Uit het onderzoek is gebleken dat model C een kansrijke optie is. Dit model is daarom functioneel en ruimtelijke verder in de "Ontwikkelingsvisie De Burd" uitgewerkt. De ontwikkelingsvisie voor dit model past binnen het rijks-, provinciaal- en gemeentelijk beleid. Vanwege de voorgestelde totale functieverandering kan enerzijds bereikt worden dat de (water) recreatieve capa citeit wordt vergroot en dat anderzijds een areaal natuur-/ reservaatsgebied toegevoegd kan worden aan de aangrenzende natuurgebieden Voor de sector recreatie en toerisme betekent dit: - een belangrijke stimulans voor de werkgelegenheid in deze sector; - het voorzien in de behoefte aan groter vaarwater; - het voor een deel opheffen van de gevaarlijke confrontaties tussen pleziervaart en beroepsvaart op het Prinses Margrietkanaal 0865R 4

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1992 | | pagina 47