- 4 -
In het hoogseizoen kan dit oplopen tot circa 60 arbeidsplaatsen.
Tevens ontstaat een mogelijke verbetering van het rendement van
de recreatiebedrijven:
realisatie van fase 2 kan gepaard gaan met een werkgelegen
heidseffect van 30 arbeidsplaatsen en een bestedingsimpuls
van circa 5,5 miljoen gulden;
- de ecologische betekenis van de zoetwatermoerassystemen,
zoals De Alde Feanen, neemt toe vanwege biotoopvergroting,
wegvallen onderbemaling en recreatieve zoneringsmaatregelen;
de kwaliteitsverbetering van de woonomgeving van Grou heeft
aanknopingspunten voor de functie van regiowonen binnen het
stadsgewest Leeuwarden.
3. Conclusies en samenvatting.
Uit de beschrijving van de drie modellen blijkt dat:
Model A (zonder relatienotagebied) qua landbouw kansrijker is
dan model B. Model B is kansrijker indien de baten van
herinrichting:
- de prijsdaling van de agrarische producten compenseren;
- de meerkosten van de pont voor een geringer aantal
agrariërs overtreffen;
- de hogere waterschapslasten per bedrijf compenseren.
Het sociaal maatschappelijk rendement bij realisatie van
model A en B is beperkt.
In het geval van Model A en B blijven de huidige knelpunten,
uit ecologisch oogpunt bezien, bestaan. Deze knelpunten
hangen vooral samen met de onderbemaling en de effecten
daarvan in het gebied zelf en het aangrenzend
zoetwatermoerasgebied De Alde Feanen.
Uit het onderzoek is gebleken dat model C een kansrijke optie
is. Dit model is daarom functioneel en ruimtelijke verder in
de "Ontwikkelingsvisie De Burd" uitgewerkt.
De ontwikkelingsvisie voor dit model past binnen het rijks-,
provinciaal- en gemeentelijk beleid.
Vanwege de voorgestelde totale functieverandering kan
enerzijds bereikt worden dat de (water) recreatieve capa
citeit wordt vergroot en dat anderzijds een areaal natuur-/
reservaatsgebied toegevoegd kan worden aan de aangrenzende
natuurgebieden
Voor de sector recreatie en toerisme betekent dit:
- een belangrijke stimulans voor de werkgelegenheid in deze
sector;
- het voorzien in de behoefte aan groter vaarwater;
- het voor een deel opheffen van de gevaarlijke confrontaties
tussen pleziervaart en beroepsvaart op het Prinses
Margrietkanaal
0865R 4