- 5 -
- een vergroting van het vaargebied met circa 65 ha. Dit
betekent een capaciteitsvergroting voor de watersport van
circa 350 boten een een extra aantal overnachtingen als
gevolg daarvan van circa 25.000 per jaar, zijnde circa 30%;
- een verhoging van de aantrekkelijkheid van het water
sportgebied van Grou als geheel. Daardoor ontstaat er naar
verwachting een toename van het aantal overnachtingen van
passanten met 25% ofwel circa 9.500 overnachtingen per jaar;
- een verwachte toename van het aantal dagtochten van 10%.
Voor de natuur betekent dit een opheffing van de ongewenste
eco-hydrologische effecten op het gebied zelf en de omgeving én
de mogelijkheid van een recreatieve zonering (druk versus
rustig/stil) ten opzichte van De Alde Feanen. Bovendien sluit
het gebied De Burd goed aan op de ecologische hoofdstructuur,
zoals vastgesteld in het nationaal Natuur Beleidsplan. Aan de
zonering van het gebied De Alde Feanen zal de gemeente
Boarnsterhim zelf een andere uitwerking dienen te geven.
De grote werkgelegenheid in de recreatiesector, realisatie door
middel van "werk met werk" maken, het realiseren van nieuwe
natuurwaarden en het opheffen van nadelige effecten op de natuur
leiden tot een hoger maatschappelijk rendement van model C in
vergelijking met de modellen A en B.
Van belang is nog dat het Landbouwschap kan instemmen met een
volledige functieverandering van De Burd en opteert voor model
C. Het landbouwschap is van mening dat de gangbare melkvee
houderij in het gebied niet meer dan een matig bedrijfsecono
misch perspectief heeft en heeft derhalve al eerder gepleit voor
een algehele sanering van de landbouw.
4. Inzicht in de financiële aspecten betreffende de drie modellen.
Aan de uitwerking van model A, voortzetting van de huidige
situatie, zijn geen financiële gevolgen verbonden.
Bij model B wordt gedacht aan een investering van ca. 30.000,
per hectare voor de aankoop van relatienotagebied en ca.
2.000,tot 5.000,per hectare voor verbeteringsmaat
regelen in het herinrichtingsgebied.
In het geval van model C is er sprake van een investering van
ca. 11 miljoen exclusief de grondaankopen.
Belangrijke peilers voor de financiering van dit model waren een
mogelijke subsidie uit de zogenaamde 5B-regeling en gelden uit
de zandwinning.
Op initiatief van Gedeputeerde Staten is er overleg geweest
tussen dat college en Rijkswaterstaat. Uit dit overleg is naar
voren gekomen dat Rijkswaterstaat er geen heil ziet om aan de op
stapel staande aanbesteding voor de Rijksweg 32 een "werk met
werk-constructie" te verbinden. Dit betekende dat, zoals al
aangegeven, een belangrijke financiële peiler van het model C
werd weggehaald.
0865R 5