-2-
Onze eigea mogelijkheden op het gebied van de bevordering van de
werkgelegenheid zijn beperkt, maar men mag van ons verwachten dat
wat we kunnen doen ook daadwerkelijk doen en dat zal dan naast het
scheppen en invullen van werkervaringsplaatsen voornamelijk
betrekking hebben op het creëren en vasthouden van een aantrekkelijk
werk- en woonklimaat.
In 1991 is aan industrieterrein verkocht in Akkrum ruim 0,5 ha., in
Grou een kleine 1,5 ha. en in Jirnsum ruim 1 ha., tesamen derhalve
ruim 3 ha. voor een bedrag van iets meer dan 1 miljoen; dat is 20%
meer dan in 1990 en een verdubbeling ten opzichte van 1989. Dit
soort verkopen hebben uiteraard een stimulerende invloed op de
werkgelegenheid maar dat mag ons niet afleiden van de omstandigheid
dat ca. 40% van onze werkgelegenheid in Leeuwarden wordt gevonden;
in totaal zal zelfs ca. 50% van de werkgelegenheid buiten de
gemeente zijn. Bij ons denken over gemeentelijke ontwikkelingen
zullen wij dat niet uit het oog mogen verliezen. Meer concreet
geformuleerd: het begrip werkgelegenheid, evenals begrippen als
wonen, verkeer en vervoer en onderwijs kun je in feite alleen maar
op een stadsgewestelijke schaal beoordelen en ook die schaal is op
een aantal terreinen al niet meer toereikend.
Bij de begrotingsbehandeling in december is evenwel niet eenmaal het
woord stadsgewest gevallen. Het is een constatering waarover u maar
eens moet nadenken.
In de le afdeling kunnen we dan wellicht nog eens verder over dit
vraagstuk praten met name over de bestuurlijke en democratische
aspecten. Voor alle duidelijkheid, ik pleit hier niet in de eerste
plaats voor bestuurlijke schaalvergroting, want waar en op grond van
welke argumenten leg je dan de grens. Wel is er aanleiding de
maatschappelijke samenhangen met meer bestuurlijke samenwerking te
begeleiden.
Het is overigens "van niveau" of wellicht het jaargetijde om op dit
moment voor bestuurlijke schaalvergroting te pleiten. Men gaat er
dan aan voorbij dat op uiteenlopende beleidsterreinen zich tendensen
voordoen van schaalverkleining.
Ook in onze gemeente is die tendens waarneembaar waarbij begrippen
als leefbaarheid, welzijn en veiligheid op de voorgrond staan.
Trouwens ook de sociale vernieuwing is een proces dat een kleine
schaal impliceert.
Dames en heren.
Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst heb ik gewezen op een afnemende
relatie tussen kiezer en gekozene en tussen de burger en de
overheid. Deze 2 thema's worden ook aangeroerd in het ruim een jaar
geleden verschenen rapport van de bijzondere commissie Vraagpunten,
de zogenaamde commissie Deetman, voorzitter van de tweede kamer.
Het rapport stelt: Ben verbetering in de relatie tussen kiezer en
gekozene zal de roep om vernieuwing en verandering niet doen
verminderen als tegelijkertijd het overheidsoptreden achter blijft
bij de verwachtingen en de wensen. De vertrouwensrelatie tussen
kiezer en gekozene kan daarbij niet los worden gezien van die tussen
burger en overheid. Hierbij is de kwaliteit van het optreden van de
overheid aan de orde.
1
rtl 1 ATT A