-2- Onze eigea mogelijkheden op het gebied van de bevordering van de werkgelegenheid zijn beperkt, maar men mag van ons verwachten dat wat we kunnen doen ook daadwerkelijk doen en dat zal dan naast het scheppen en invullen van werkervaringsplaatsen voornamelijk betrekking hebben op het creëren en vasthouden van een aantrekkelijk werk- en woonklimaat. In 1991 is aan industrieterrein verkocht in Akkrum ruim 0,5 ha., in Grou een kleine 1,5 ha. en in Jirnsum ruim 1 ha., tesamen derhalve ruim 3 ha. voor een bedrag van iets meer dan 1 miljoen; dat is 20% meer dan in 1990 en een verdubbeling ten opzichte van 1989. Dit soort verkopen hebben uiteraard een stimulerende invloed op de werkgelegenheid maar dat mag ons niet afleiden van de omstandigheid dat ca. 40% van onze werkgelegenheid in Leeuwarden wordt gevonden; in totaal zal zelfs ca. 50% van de werkgelegenheid buiten de gemeente zijn. Bij ons denken over gemeentelijke ontwikkelingen zullen wij dat niet uit het oog mogen verliezen. Meer concreet geformuleerd: het begrip werkgelegenheid, evenals begrippen als wonen, verkeer en vervoer en onderwijs kun je in feite alleen maar op een stadsgewestelijke schaal beoordelen en ook die schaal is op een aantal terreinen al niet meer toereikend. Bij de begrotingsbehandeling in december is evenwel niet eenmaal het woord stadsgewest gevallen. Het is een constatering waarover u maar eens moet nadenken. In de le afdeling kunnen we dan wellicht nog eens verder over dit vraagstuk praten met name over de bestuurlijke en democratische aspecten. Voor alle duidelijkheid, ik pleit hier niet in de eerste plaats voor bestuurlijke schaalvergroting, want waar en op grond van welke argumenten leg je dan de grens. Wel is er aanleiding de maatschappelijke samenhangen met meer bestuurlijke samenwerking te begeleiden. Het is overigens "van niveau" of wellicht het jaargetijde om op dit moment voor bestuurlijke schaalvergroting te pleiten. Men gaat er dan aan voorbij dat op uiteenlopende beleidsterreinen zich tendensen voordoen van schaalverkleining. Ook in onze gemeente is die tendens waarneembaar waarbij begrippen als leefbaarheid, welzijn en veiligheid op de voorgrond staan. Trouwens ook de sociale vernieuwing is een proces dat een kleine schaal impliceert. Dames en heren. Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst heb ik gewezen op een afnemende relatie tussen kiezer en gekozene en tussen de burger en de overheid. Deze 2 thema's worden ook aangeroerd in het ruim een jaar geleden verschenen rapport van de bijzondere commissie Vraagpunten, de zogenaamde commissie Deetman, voorzitter van de tweede kamer. Het rapport stelt: Ben verbetering in de relatie tussen kiezer en gekozene zal de roep om vernieuwing en verandering niet doen verminderen als tegelijkertijd het overheidsoptreden achter blijft bij de verwachtingen en de wensen. De vertrouwensrelatie tussen kiezer en gekozene kan daarbij niet los worden gezien van die tussen burger en overheid. Hierbij is de kwaliteit van het optreden van de overheid aan de orde. 1 rtl 1 ATT A

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1992 | | pagina 5