-4-
Op basis hiervan denken wij begin mei met de bouw te kunnen starten,
zodat nog voor de zomervakantie het geheel gebruiksklaar zal zijn.
In de tussenliggende periode zullen wij trachten de huidige
pontonbrug gedurende tussen 09.00 uur en 18.00 uur te bedienen voor
het scheepvaartverkeer. Over de definitieve regeling zullen wij u zo
spoedig mogeljk in de eerste afdeling informeren.
In de vergadering van de le afdeling van 5 februari is het concept
raadsvoorstel besproken.
Uit de vergadering bleek ook bij het college levende onvrede over de
begroting en de financiële tegenvaller. Tegelijkertijd werd aandacht
gevraagd voor goedkopere oplossingen voor de autobrug, door met name
een verlaging van de doorvaarthoogte in combinatie met
afstandsbediening en of zelfbediening.
In de vergadering is door de voorzitter van de afdeling aangegeven,
dat uit overleg met betrokken ondernemers is gebleken dat een
verlaging, zelfs in koppeling met zelfbediening niet bespreekbaar
was. Uit recente informatie blijkt, dat de betrokken ondernemers
niet van mening zijn veranderd.
Bezuinigingen door verlaging van de doorvaarthoogte is dus op basis
van contractuele verplichting niet mogelijk.
Uit de inspraak kwam verder naar voren, dat de bewoners van het
Leechlân liever een fietspad naar Wergea zien aangelegd, dan deze
dure fiets- en voetgangersbrug.
Wij willen opmerken, dat alhoewel een fietspad richting Wergea ook
onze belangstelling heeft, een fiets- en voetgangersverbinding over
de Rjochte Grou toch een hogere prioriteit heeft, en ook meer binnen
de financiële mogelijkheden van de gemeente ligt.
Samengevat heeft de discussie in de eerste afdeling niet geleid tot
een wijziging van ons concept-voorstel.
Burgemeester en wethouders der gemeente Boarnsterhim,
de secretaris, de burgemeester,
mevr. A.M.E. van der Sluijs. B.G. Holtrop.
0130V 37