-4- Op basis hiervan denken wij begin mei met de bouw te kunnen starten, zodat nog voor de zomervakantie het geheel gebruiksklaar zal zijn. In de tussenliggende periode zullen wij trachten de huidige pontonbrug gedurende tussen 09.00 uur en 18.00 uur te bedienen voor het scheepvaartverkeer. Over de definitieve regeling zullen wij u zo spoedig mogeljk in de eerste afdeling informeren. In de vergadering van de le afdeling van 5 februari is het concept raadsvoorstel besproken. Uit de vergadering bleek ook bij het college levende onvrede over de begroting en de financiële tegenvaller. Tegelijkertijd werd aandacht gevraagd voor goedkopere oplossingen voor de autobrug, door met name een verlaging van de doorvaarthoogte in combinatie met afstandsbediening en of zelfbediening. In de vergadering is door de voorzitter van de afdeling aangegeven, dat uit overleg met betrokken ondernemers is gebleken dat een verlaging, zelfs in koppeling met zelfbediening niet bespreekbaar was. Uit recente informatie blijkt, dat de betrokken ondernemers niet van mening zijn veranderd. Bezuinigingen door verlaging van de doorvaarthoogte is dus op basis van contractuele verplichting niet mogelijk. Uit de inspraak kwam verder naar voren, dat de bewoners van het Leechlân liever een fietspad naar Wergea zien aangelegd, dan deze dure fiets- en voetgangersbrug. Wij willen opmerken, dat alhoewel een fietspad richting Wergea ook onze belangstelling heeft, een fiets- en voetgangersverbinding over de Rjochte Grou toch een hogere prioriteit heeft, en ook meer binnen de financiële mogelijkheden van de gemeente ligt. Samengevat heeft de discussie in de eerste afdeling niet geleid tot een wijziging van ons concept-voorstel. Burgemeester en wethouders der gemeente Boarnsterhim, de secretaris, de burgemeester, mevr. A.M.E. van der Sluijs. B.G. Holtrop. 0130V 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1992 | | pagina 65