- 2 -
Met betrekking tot de bezwaren:
Ad. 1.
Ten aanzien van de klachten omtrent hinder in de vorm van slijpsel
en dergelijke en de schadelijke gevolgen daarvan, is in principe de
Hinderwet de aangewezen weg.
In de onderhavige procedure dient echter in eerste instantie een
planologische afweging te worden gemaakt, waarbij subsidiair milieu
componenten dienen te worden betrokken.
Met betrekking tot de milieu-componenten kan worden opgemerkt, dat
er ter plaatse voornamelijk sprake is van een westelijke wind, zodat
mogelijk slijpsel voornamelijk op het terrein van de firma Bijlsma
B.V. terecht zal komen.
Bovendien hebben de werkzaamheden die mogelijk dit slijpsel kunnen
veroorzaken, een incidenteel karakter.
Daarnaast is de Provincie Friesland, als vergunningverlenende instan
tie in het kader van de in procedure zijnde vernieuwde Hinderwetver
gunning, voornemens op dit vlak voorschriften op te leggen aan de
firma Bijlsma B.V.
Ten aanzien van geluidsoverlast kan worden vermeld:
- dat de firma Bijlsma binnen een bij besluit van G.S. van 22 februa
ri 1991, nummer WM 90/54696 op grond van artikel 53 j 57 Wet
Geluidshinder vastgestelde geluidszone is gevestigd;
- dat er een akoestisch onderzoek is verricht;
dat dit onderzoek heeft uitgewezen dat de activiteiten voortvloei
ende uit het onderhavige vrijstellings - annex verzoek om bouwver
gunning het geluidsniveau op de zonegrens de 50 dB(A) niet over
schrijdt;
- dat de "geluidsruimte" die door Bijlsma wordt ingenomen niet van
dien aard is dat dit onevenredige nadelige effecten met zich mee
brengt ten aanzien van mogelijk toekomstige bedrijfsuitbreiding
van Scheepsbemiddeling Jonker B.V. Bovendien is het zo, dat
indien men zich vestigt op een industrieterrein er rekening dient
te worden gehouden met mogelijke uitbreiding van naburige bedrij
ven.
Ad. 2.
Indien de Scheep sbemiddeling Jonker B.V. van mening is dat zij bij
de uitvoering van het bouwplan schade lijdt of zal lijden, welke
redelijkerwijs niet of niet geheel voor haar rekening behoort te
blijven, kan zij ingevolge artikel 49 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening een verzoek om schadevergoeding bij de gemeenteraad indie
nen.
Ad. 3.
Omtrent de vereiste wijzigings/uitbreidingsvergunning ingevolge de
Hinderwet kan worden vermeld dat Bijlsma B.V. medio september 1991
deze procedure heeft doen starten, en dat de Provincie Friesland op
zeer korte termijn de beschikking zal afgeven.
Om het onderhavige bouwplan van Bijlsma B.V. uit Warten mogelijk te
maken wensen wij gezien het bovenstaande een "artikel 19 WRO-proce-
dure" te voeren.
Daartoe is vereist dat uw raad hiertoe een basis schept door het
nemen van een voorbereidingsbesluit.
ALBULSMJWRO.2