sportvoorzieningen;
in zijn algemeenheid zijn sportvoorzieningen van wezenlijke betekenis voor
de leefbaarheid van de dorpen; de indruk bestaat echter dat de ontwikkelin
gen die plaatsvinden op sportgebied, zoals de afnemende belangstelling voor
sommige veldsporten en een nog steeds toenemende deelname bij andere
sporten zoals bijvoorbeeld tennis niet parallel loopt met de gemeentelijke
exploitatiebijdragen; een beperking van de exploitatiebijdragen voor
accommodaties is daarom een punt van onderzoek, waarbij in het uiterste
geval samenvoeging en fusering niet dient te worden uitgesloten; op termijn
lijkt een besparing van ca. 160.000,reëel.
Een bijzondere plaats in deze discussie nemen de sporthal en zwembad in Grou in.
Op korte termijn is een renovatie dringend nodig. De kosten hiervan bedragen ca.
900.000,zonder dat het te verwachten is dat deze renovatie structureel zal
bijdragen aan een beperking van het exploitatietekort. Het openhouden van deze
accommodatie staat niet ter discussie (en daarmee ook niet de renovatie), zolang
er in Grou geen alternatieven voorhanden zijn. Daarom blijft het belangrijk dat
in het kader van het toeristisch beleid met veel kracht nagestreefd wordt dat in de
vorm van een elk-weer-accommodatie een alternatief wordt gerealiseerd, waar de
lokale bevolking gebruik van kan maken.
4.3. de kerntaken met betrekking tot recreatie en toerisme
De gemeente zal zich blijven profileren als recreatiegemeente. De gemeente heeft
daarin een rijke traditie en grote potenties. Maar tevens is geconstateerd dat veel
voorzieningen aan slijtageverschijnselen onderhevig zijn. Grote investeringen zijn
nodig om de gemeente op het gewenste peil te krijgen.
In het verleden is een begin gemaakt met het ontwikkelen van toekomstvisies voor
de belangrijkste toeristische centra van de gemeente: Grou en Terherne. en ook
voor Akkrum is in de structuurvisie voor Akkrum - Oost een aanzet gemaakt voor
een verdere hoogwaardige toeristische ontwikkeling. De gemeente ziet het als een
kerntaak om zodanige visies te ontwikkelen dat die enerzijds voldoende
maatschappelijk draagvlak vinden en anderzijds voldoende uitnodigend zijn om
investeringen uit de marktsector aan te trekken. De verbetering van de bestaande
accommodaties en de ontwikkeling van nieuwe voorzieningen zullen namelijk
volledig moeten worden gedragen door de marktsector. Dit is niet alleen nodig uit
oogpunt van financiering, maar geeft ook de beste garantie voor een langdurige
exploitatie ook het gewenste niveau.
De taak van de gemeente is echter breder dan alleen planologisch en maatschappe
lijk voorwaarden scheppend. Ook de toeristische infrastructuur in de zin van
waterwegen, ontsluiting, ligoevers en verblijfsgebieden dient verbeterd te worden,
evenals het algemene aanzien van de toeristische centra. Het laatste aspect dient
daarom een wezenlijk onderdeel te vormen van het dorpsvernieuwingsbeleid. De
andere aspecten vragen in de toekomst forse overheidsinvesteringen. Het is hierbij
zaak dat investeringen zo goed mogelijk op elkaar worden afgestemd. Dit betekent
dat er prioriteiten dienen te worden gesteld op een zodanige wijze dat gestreefd
wordt naar een samenhangende structuur, waarvoor elders ook investeringsmidde
len kunnen worden gevonden. Waar mogelijk zal het beheer en onderhoud van de