vaarwegen zoveel mogelijk bij rijk en provincie gelaten worden, desondanks is in de bijgevoegde wensenlijst een jaarlijks onderhoudsbudget opgenomen, om de gemeentelijke verantwoordelijkheid op een juiste manier inhoud te kunnen geven. Eveneens is een bedrag opgenomen om te zijner tijd groot onderhoud te kunnen uitvoeren aan gemeentelijke bruggen. Middelen daarvoor ontbreken op dit moment. De prioriteit ligt gezien het voorgaande bij plannen die de alternatieve vaarrou te/blauwe zone ondersteunen: de zone Terherne - Akkrum - Grou - Wergea - Leeuwarden. Voor deze zone zal (gedeeltelijk als uitwerking van het regioplan Leeuwarden) een uitwerking moeten worden gemaakt, met een daarbij behorende financiering. Een aanzienlijk deel van de kosten zal moeten worden gedekt uit de daarvoor in aanmerking komende bijdrageregelingen van de E.G. het rijk en de provincie. Daarnaast zal door de gemeente een fonds moeten worden ingesteld dat gevuld wordt met bijdragen die te genereren zijn uit marktinitiatieven die aanhaken op deze structurele ontwikkeling. De gemeente zelf zal daarbij niet achter kunnen blijven, zodat in de komende meerjarenbegrotingen ruimte gezocht zal worden voor een jaarlijkse structurele bijdrage aan dit fonds, met dien verstande dat de middelen die zijn vrijgekomen bij de privatisering van Yn'e Lyte het startbedrag kan vormen. Door de beperkte financiële ruimte die de gemeente heeft, is het gewenst om een relatie te leggen met het dorpsvernieuwingsbeleid. Dit wil zeggen dat daar waar een combinatie kan worden gelegd tussen de verbetering van de toeristische infrastructuur en voorgenomen dorpsvernieuwingsactiviteiten, middelen uit bedoeld fonds een bijdrage kunnen leveren aan een extra injectie voor een integraal project, waarmee vervolgens weer additionele middelen en investeringen uit de marktsector kunnen worden gegenereerd. Voor de komende vijf jaar dient een budgettaire ruimte gevonden te worden voor de volgende projecten: Terherne 1 miljoen - 1,5 miljoen Grou 1 miljoen - 2 miljoen Wergea/Warten 1 miljoen Akkrum/Nes 1,5 miljoen Verkapitaliseerd betekent dit een jaarlijkse last van ca. 500.000, Hoewel ook de betekenis van andere plannen en ideeen wordt onderkent (bijvoorbeeld de Middelzeeroute en het plan voor de kleine vaarwegen), krijgen deze plannen een lagere prioriteit, omdat het maatschappelijke en economische rendement daarvan lager wordt ingeschat. Uiteraard zal de gemeente zeker meewerken aan de realisatie van dergelijke initiatieven, maar vooralsnog ontbreken de middelen bij de gemeente om hieraan in financiële zin een bijdrage te geven, behoudens een beperkte bijdrage uit het kleine kernenfonds. In de bijgevoegde wensenlijst wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste projecten. 4.4. de kerntaken met betrekking tot de landbouw en de natuur

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1992 | | pagina 12