vaarwegen zoveel mogelijk bij rijk en provincie gelaten worden, desondanks is in
de bijgevoegde wensenlijst een jaarlijks onderhoudsbudget opgenomen, om de
gemeentelijke verantwoordelijkheid op een juiste manier inhoud te kunnen geven.
Eveneens is een bedrag opgenomen om te zijner tijd groot onderhoud te kunnen
uitvoeren aan gemeentelijke bruggen. Middelen daarvoor ontbreken op dit
moment.
De prioriteit ligt gezien het voorgaande bij plannen die de alternatieve vaarrou
te/blauwe zone ondersteunen: de zone Terherne - Akkrum - Grou - Wergea -
Leeuwarden. Voor deze zone zal (gedeeltelijk als uitwerking van het regioplan
Leeuwarden) een uitwerking moeten worden gemaakt, met een daarbij behorende
financiering. Een aanzienlijk deel van de kosten zal moeten worden gedekt uit de
daarvoor in aanmerking komende bijdrageregelingen van de E.G. het rijk en de
provincie. Daarnaast zal door de gemeente een fonds moeten worden ingesteld dat
gevuld wordt met bijdragen die te genereren zijn uit marktinitiatieven die
aanhaken op deze structurele ontwikkeling. De gemeente zelf zal daarbij niet
achter kunnen blijven, zodat in de komende meerjarenbegrotingen ruimte gezocht
zal worden voor een jaarlijkse structurele bijdrage aan dit fonds, met dien
verstande dat de middelen die zijn vrijgekomen bij de privatisering van Yn'e Lyte
het startbedrag kan vormen. Door de beperkte financiële ruimte die de gemeente
heeft, is het gewenst om een relatie te leggen met het dorpsvernieuwingsbeleid. Dit
wil zeggen dat daar waar een combinatie kan worden gelegd tussen de verbetering
van de toeristische infrastructuur en voorgenomen dorpsvernieuwingsactiviteiten,
middelen uit bedoeld fonds een bijdrage kunnen leveren aan een extra injectie
voor een integraal project, waarmee vervolgens weer additionele middelen en
investeringen uit de marktsector kunnen worden gegenereerd.
Voor de komende vijf jaar dient een budgettaire ruimte gevonden te worden voor
de volgende projecten:
Terherne 1 miljoen - 1,5 miljoen
Grou 1 miljoen - 2 miljoen
Wergea/Warten 1 miljoen
Akkrum/Nes 1,5 miljoen
Verkapitaliseerd betekent dit een jaarlijkse last van ca. 500.000,
Hoewel ook de betekenis van andere plannen en ideeen wordt onderkent
(bijvoorbeeld de Middelzeeroute en het plan voor de kleine vaarwegen), krijgen
deze plannen een lagere prioriteit, omdat het maatschappelijke en economische
rendement daarvan lager wordt ingeschat. Uiteraard zal de gemeente zeker
meewerken aan de realisatie van dergelijke initiatieven, maar vooralsnog
ontbreken de middelen bij de gemeente om hieraan in financiële zin een bijdrage
te geven, behoudens een beperkte bijdrage uit het kleine kernenfonds. In de
bijgevoegde wensenlijst wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste
projecten.
4.4. de kerntaken met betrekking tot de landbouw en de natuur