actieplan groenbeheer
Het voorstel uit het VMA onderzoek om meer werk uit te besteden kan
gehandhaafd blijven, omdat daardoor de kwaliteit niet wordt aangetast.
4.2.2. het herstel van de bestaande infrastructuur
De kwaliteit van de bestaande wegen en rioleringen laat op nogal wat plaatsen te
wensen over. In het buitengebied is als gevolg van ruilverkavelingen in het
verleden al het nodige geïnvesteerd, maar ook daar blijken mede als gevolg van
het toenemende gewicht van het agrarische verkeer al weer achterstandssituaties
te ontstaan. De problemen zijn op een aantal plaatsen zo groot, dat na jaren van
op kleine schaal reparaties uitvoeren forse structurele verbeteringen nodig zijn. In
het VMA rapport is berekend dat in de komende jaren een investering van bijna
9 miljoen nodig is, om de wegen in Boarnsterhim weer op het gewenste niveau te
krijgen. Om vervolgens de wegen in een goede staat van onderhoud te houden is
een jaarlijkse verhoging van het onderhoudsbudget nodig van 350.000,
De kosten die gemoeid zijn met het herstel van de rioleringen zullen moeten
worden gedekt uit een geleidelijke verhoging van de rioolheffing gedurende de
komende 10 jaar. Het is wenselijk om het voorstel uit het VMA rapport: jaarlijkse
verhoging met 10%, ten uitvoer te brengen.
actieplan structureel herstel van wegen en riolering
1. Een meerjarenplanning voor wegenherstel zal zoveel mogelijk parallel dienen
te lopen met de dorpsvernieuwingsactiviteiten. De criteria die daarbij zijn
genoemd dienen ook de prioriteit te bepalen bij de volgorde van aanpak.
Voor het buitengebied is een forse eenmalige verbetering van de achterstand
nodig, waarvan de kosten ca. 9 miljoen bedragen.
Na vernieuwing is een intensivering van het onderhoud nodig, om geen
nieuwe achterstanden te laten ontstaan.
2. Met het oog op de bereikbaarheid zijn in ieder geval drie fietsroutes dringend
noodzakelijk:
Grou Warten 3.000.000,
Bûtlânswei (eerste deel) 650.000,
Terherne - gemeentegrens 800,000,
3. Het vernieuwingplan voor de riolering dient uiteraard te sporen met het
herstelplan voor de wegen. Maar het kan zijn dat andere factoren de
prioriteitsstelling beïnvloeden. Het risico voor ernstige millieuschade is
uiteraard zo'n factor, maar ook de noodzaak om door nieuwe ontwikkelingen
de capaciteit te verhogen kan van invloed zijn op de uiteindelijke volgorde
van werken. De kosten van de werken kunnen gedekt worden uit de
rioolheffing.