- 2 -
de brief, die dienaangaande aan de directies van de betreffende scho
len is gezonden, ligt eveneens bij de stukken ter inzage.
In september 1990 zijn de eerste computers vanuit het Comeniusproject
geleverd aan de zogenaamde proefscholen. Al vrij snel werd duidelijk,
dat op de scholen, waaraan de apparatuur was geleverd, een nadrukke
lijk verlangen bestond naar verplaatsbaar computermeubilair, om de
apparatuur op te kunnen plaatsen. Het ontbreken van computermeubilair
wordt gezien als een belangrijk beletsel om de doelstelling van het
Comeniusproject, namenlijk de implementatie van informatietechnologie
in het primair onderwijs optimaal te kunnen realiseren. Daarnaast zul
len er misschien ook scholen zijn, die geen behoefte hebben aan ver
plaatsbaar meubilair of hiervoor onvoldoende ruimte heb
ben. Voornamenlijk om redenen van financiële aard heeft het ministerie
afgezien van een geldelijke bijdrage voor het benodigde computer-meu
bilair. Zoals opgemerkt wordt niet eerder dan per 1 januari 1995 een
vergoeding voor vervanging, onderhoud, verzekering en exploitatie op
genomen in het Londo-bekostigingssysteem.
Het bestuur van een bijzondere basisschool in deze gemeente zal desal
niettemin op grond van artikel 74 van de Wet op het Basisonderwijs
een aanvraag kunnen indienen om gelden beschikbaar te stellen voor de
aanschaf van Computermeubilair. Dergelijke verzoeken kunnen slechts
worden ingewilligd, indien de normale eisen aan het geven van onder
wijs te stellen niet worden overschreden. Nu de "Programma's van ei
sen" (Londobekostigingssyteem)die uitgaan van "een redelijke behoef
te van een in normale omstandigheden verkerende school" terzake geen
voorzieningen hebben opgenomen, leidt dit, gelet op de gevormde juris
prudentie in dit verband tot de conclusie dat aanvragen ex artikel 74
W.B.0. de "normale eisen" overschrijden of met andere worden dergelij
ke aanvragen dienen te worden afgewezen. Alle binnen het Comeniusp
roject participerende organisaties (onder anderen V.N.G. en besturen
organisaties) hebben dan ook geadviseerd voor deze aangelegenheid in
beginsel geen artikel-74 aanvraag te doen.
Wanneer echter zou worden besloten in dit verband toch extra kredie
ten voor het openbaar basisonderwijs beschikbaar te stellen - en dat
kan omdat u van oordeel bent dat de beoogde meubilairvoorziening nood
zakelijk is ter bevordering van een goede gang van het onderwijs bin
nen de openbare school - betekent dit wel, dat op grond van de "finan
ciële gelijkstelling openbaar/bijzonder basisonderwijs", ook het bij
zondere onderwijs recht heeft op extra gelden. Het advies van de
V.N.G. en de besturenorganisaties in hoofdzaak volgend houdt in, dat
computermeubilair - zo de school daar behoefte aan heeft - betaald
dient te worden uit de zogenaamde "materiële instandhouding" (exploi
tatiebudget) van de school.
Teneinde tot een aanvaardbare verkoopprijs van een goede computerta
fel (degelijk en bruikbaar voor alle groepen) te komen hebben de par
ticiperende organisaties een mantelcontract met het N.I.C. n.v. te
Zwolle afgesloten. De prijs is, in vergelijking met kwalitatief ge
lijkwaardige tafels, zeer laag, namenlijk f 412,00 (excl b.t.w.) of
f 488,32 (incl.b.t.w.Dat komt neer op 20% korting op de reguliere
verkoopprijs. Genoemde prijs geldt voor 26 tot 50 tafels op 1 aflever
adres. Waarschijnlijk is er wel lager geprijsd computermeubilair op
de markt, maar dat voldoet in (veel) mindere mate aan een goede
prijs-prestatie-verhouding, aldus de betrokken organisaties. Verder
is het de werkplaats "De Opstap" in Leeuwarden mogelijk verrijdbare
computertafels te leveren tegen de prijs van f 425,00 (incl.b.t.w.
Dat is dus ruim f 60,00 per tafel goedkoper dan het N.I.C. n.v. te
DMVSINV.C/OW/2