- 11 - Kortom, en ik bevind mij in het goede gezelschap van de oud hooglera ren Brasz en Kleijn een gemeentelijke herindeling is een irrationeel gebeuren waarvan de doelstelling vaag is en het resultaat onzeker. Vaak hoor ik dat men zich nog maar moeilijk met de gemeente Boarnsterhim kan identificeren en dat men zich primair inwoner van een dorp acht. Ik meen dat het een taak van uw raad en ook van het college is het gemeenschappelijk belang van de inwoners van Boarnsterhim uit te dragen. De gemeente moet een meerwaarde hebben, moet meer zijn dan een verzameling dorpen. Ook de burgemeester kan daarbij een rol spelen. Dat brengt mij op een ander punt. Sinds enige tijd discussiëren wij in Nederland over kerntaken van de overheid. Een begrip dat ontleend is aan het amerikaanse bedrijfsleven. De kerntaak van de overheid is regelgeving maar dat bedoelt men natuurlijk niet. De vraag heeft be trekking op hoever de regelgeving van de overheid moet gaan en in sa menhang daarmee wat de financiële prioriteitstelling is. Ook in onze gemeente voeren wij een discussie over de taken die Boarnsterhim zich in de toekomst moet stellen. In dat opzicht is een spoedige vaststel ling van het bestuursplan van grote betekenis. Het geeft richting aan het toekomstig bestuurlijk handelen en het geeft duidelijkheid aan de inwoners wat zij van het gemeentebestuur mogen verwachten en uiter aard wat de prijs daarvan is. Op sturing van dit beleidsplan zal de organisatie moeten worden afge stemd zowel wat structuur betreft als ook wat cultuur betreft. Wij zijn met dit soort vragen al geruime tijd bezig maar het blijkt een weerbarstige materie te zijn. Het is niet eenvoudig om jezelf, zoals baron Von Münchhausen aan het staartje van je eigen pruik uit het moe ras te trekken maar het is nodig om als gemeente weer het aanzien en het vertrouwen te krijgen die nodig zijn om om de noodzakelijke rol te spelen binnen de gemeenschap Boarnsterhim. Daarbij mogen we met een schuin oog naar het bedrijfsleven kijken maar wij moeten ons daar bij wel realiseren dat de rechtszekerheid, de rechtsgelijkheid en rechtmatigheid die van de overheid worden verwacht niet altijd samen gaan met de efficiëncy, effectiviteit en eenvoud, de leidende uit gangspunten van het bedrijfsleven; dat geldt wel voorzover de gemeen te een concreet produkt levert, een paspoort, onderhoud van het groen of de reiniging maar in hoofdzaak is de gemeente meer proces dan pro- duktgericht. Dames en heren, ik denk dat wat ik hier beschrijf een vraagstuk is wat de laatste 10 jaar het denken binnen de overheid heeft beheerst. Bij de begroting voor het departement van Binnenlandse Zaken voor 1979 schreef de toenmalige minister, de huidige Commissaris der Konin gin Wiegel al dat de overheid er voor de burger is en niet andersom. Daaruit mag men niet afleiden dat de burger dus net als de klant ko ning is. Klantvriendelijk natuurlijk, klantgericht evenzeer maar de wensen van de burger zullen steeds afgewogen moeten worden tegen het algemeen belang en aan dat belang kan het persoonlijke belang wel eens ondergeschikt zijn. Overigens is inmiddels de ervaring dat veel burgers zich weinig gele gen laten liggen aan de overheid. Allen wanneer er voordeel is te ha len of een persoonlijk belang in geding is wordt de gemeente opge zocht. En ik heb het wel eens eerder gezegd, het gemeentebeleid is tot mislukken gedoemd wanneer daarvoor in onze samenleving geen draag vlak is. NOT28AUG.AF/H/11

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1992 | | pagina 13