- 3 -
Het huidige karakter van doorgaande vaarroute dient te worden omgebogen in
de richting van een route over water, waar het goed toeven is. Gedacht wordt
aan het creëren van recreatieve aanlegplaatsen, gekoppeld aan plaatselijke
verruimingen van het wateroppervlak.
Het kaartbeeld biedt hiervoor, ter plaatse van de Meines loot en de oostzijde
van de Nesser Zijlroede, naar onze mening te weinig mogelijkheden. Wij drin
gen dan ook aan op een aanpassing op deze punten.
6. Windenergie.
In het ontwerp-plan wordt ruime aandacht besteed aan de inpassing van groot
schalige windparken. Wij hebben u reeds schriftelijk bericht inzake de moge
lijkheden in Boarnsterhim. Wij worden echter ook, min of meer regelmatig,
geconfronteerd met vragen uit de markt ten aanzien van de mogelijkheden voor
het ontwikkelen van kleine clusters van 4 6 windmolens. Hiervoor is, voor
zover bij ons bekend, door de provincie nog geen beleid ontwikkeld. Teneinde
in de gehele provincie enige uniformiteit in beoordeling van deze ontwikke
ling te verkrijgen, achten wij het wenselijk dat hieraan in het streekplan
aandacht wordt besteed.
7. Slibdepot Trije Hûs.
Gestreefd wordt naar de aanleg van een slibdepot nabij Trije Hûs. Dit gebied
is echter aangemerkt als stabiel gebied. Op zichzelf achten wij dit een ge
lukkige keuze. Dit impliceert echter wel dat dit gebied, na het volstorten
en afwerken van het depot, in de verdere toekomst met rust moet worden gela
ten. Van een zogenaamd levend depot zal dan ook geen sprake kunnen zijn.
8. Gebieden Fonejacht en Hempensermeer.
In het ontwerp-streekplan wordt, ten aanzien van deze gebieden, het accent
gelegd op natuurontwikkeling. In de schets Blauwe Zone wordt meer geopteerd
voor een recreatieve ontwikkeling. Dit laatste, zo mogelijk in de richting
van het dorp Warten, heeft onze voorkeur.
9. Zone Jirnsum-Akkrum-Grou.
a. Woningbouw.
Grou wordt in het ontwerp-plan aangemerkt als regionaal centrum, hetgeen
in eerste aanleg, overeenkomt met de functie van Grou in de regio.
Akkrum en Jirnsum worden aangeduid als plattelandskernen. Tevens zijn
Grou en Akkrum aangeduid met de term treinkern. Bij plattelandskernen
geldt als uitgangspunt dat ontwikkelingen gerealiseerd kunnen worden
vanuit de behoefte van de kernen zelf.
Wij signaleren echter een samenhang tussen de drie dorpen. De mogelijkhe
den voor woningbouw in Grou in de verre toekomst, zijn beperkt. Het dorp
ligt ingeklemd tussen het Pikmeer, Het Prinses Margrietkanaal, De Rijks
weg 32 en de spoorlijn Leeuwarden Zwolle en een tweetal bedrijventerrei
nen. In Akkrum en Jirnsum zijn echter nog ruime mogelijkheden voor met
name het ontwikkelen van wonen aan het water, gekoppeld aan goede open
baar-vervoer-verbindingen
LBBR.W37/H/5