- 4 -
Met name wordt gewezen op de voorgenomen ontwikkeling in Akkrum, vastge
legd in de structuurvisie Akkrum-Oost. Wij opteren dan ook voor een even
wichtige spreiding van de woningbouw over de drie genoemde dorpen in de
verdere toekomst. Dit vereist naar onze mening, een andere aanpak dan in
het ontwerp-plan is aangegeven.
b. Bedrijvigheid.
Op de bedrijfsterreinen in Akkrum en Jirnsum zijn bedrijven gevestigd
die van meer dan plaatselijke betekenis zijn.
In onze optiek moet de mogelijkheid blijven bestaan dat in Akkrum en
Jirnsum zich de wat "zwaardere" bedrijven kunnen blijven vestigen. Beide
terreinen zijn reeds voorzien van een geluidszone en bieden de mogelijk
heid tot het zich vestigen van categorie-A-inrichtingen op grond van de
Wet geluidhinder. Ook moet niet uit het oog worden verloren dat in
Jirnsum een niet onaanzienlijk deel van de Friese watersport-verhuur-
vloot is gestationeerd. Dit segment in de markt moet goede ontplooiings
mogelijkheden blijven behouden. Op het bedrijventerrein Biensma te Grou
kunnen geen A-inrichtingen wordt gevestigd. Dit terrein is voornamelijk
aantrekkelijk voor bedrijven die vooral gebaat zijn bij een goede zicht-
lokatie. Uit het bovenstaande komt naar voren dat de onderscheiden be
drijventerreinen in genoemde dorpen in hun samenhang complementair zijn
en in de markt reeds hun eigen specifieke plaats hebben verworven.
Het gebied ten zuidwesten van Grou heeft, gelet op de unieke ligging ten
opzichte van de bestaande infrastructuur (spoorweg, autosnelweg, groot
scheeps vaarwater) goede potenties voor een verdere bedrijfsontwikke
ling, met name in de transportsector. Vanuit de markt hebben ons signa
len bereikt dat er duidelijk interesse is voor dit gebied. Naar onze
mening geeft deze lokatie een extra dimensie aan het gebied gevormd door
de driehoek Jirnsum-Akkrum-Grou.
Alle onder dit punt genoemde elementen geven ons aanleiding te bepleiten
het gebied Jirnsum-Akkrum-Grou JAG-driehoek) binnen het streekplan aan
te wijzen als regionaal ontwikkelingsgebied. De ontwikkelingsmogelijkhe
den voor dit gebied zouden verder moeten gaan dan alleen de status van
regionaal centrum. Wij beseffen echter hierbij wel, dat de status van
stedelijk ontwikkelingsgebied de potenties van het eerdergenoemde gebied
ontstijgen en opteren niet voor een gelijkschakeling hiermee.
10. Wergea.
Wergea is aangeduid als plattelandskern. Hierbij geldt als uitgangspunt, dat
ontwikkelingen kunnen worden gerealiseerd vanuit de behoefte van de kern
zelf. Wergea ligt echter ook binnen de stedelijke woonzone rond Leeuwarden.
Binnen de ontwikkeling van het Stadsgewest Leeuwarden is het in onze optiek
niet gewenst dat de woningbouw in Wergea beperkt blij ft tot het inspelen op
de vraag uit de kern zelf. Wij verzoeken u dan ook in het streekplan zeer
duidelijk aan te geven dat de mogelijkheden in Wergea uitstijgen boven die
van een plattelandskern.
Wergea heeft de beschikking over een relatief groot bedrijventerrein. Zoals
bekend is op dit moment hoogst onzeker hoe de (zuivel)industrie, die op dit
terrein is gevestigd, zich zal ontwikkelen. Het streekplan zal de mogelijk
heid moeten bieden dat dit terrein beschikbaar blijft voor mogelijke vervan
gende bedrijvigheid van (meer dan) plaatselijke betekenis.
LBBR.W37/H/6