- 4 - Met name wordt gewezen op de voorgenomen ontwikkeling in Akkrum, vastge legd in de structuurvisie Akkrum-Oost. Wij opteren dan ook voor een even wichtige spreiding van de woningbouw over de drie genoemde dorpen in de verdere toekomst. Dit vereist naar onze mening, een andere aanpak dan in het ontwerp-plan is aangegeven. b. Bedrijvigheid. Op de bedrijfsterreinen in Akkrum en Jirnsum zijn bedrijven gevestigd die van meer dan plaatselijke betekenis zijn. In onze optiek moet de mogelijkheid blijven bestaan dat in Akkrum en Jirnsum zich de wat "zwaardere" bedrijven kunnen blijven vestigen. Beide terreinen zijn reeds voorzien van een geluidszone en bieden de mogelijk heid tot het zich vestigen van categorie-A-inrichtingen op grond van de Wet geluidhinder. Ook moet niet uit het oog worden verloren dat in Jirnsum een niet onaanzienlijk deel van de Friese watersport-verhuur- vloot is gestationeerd. Dit segment in de markt moet goede ontplooiings mogelijkheden blijven behouden. Op het bedrijventerrein Biensma te Grou kunnen geen A-inrichtingen wordt gevestigd. Dit terrein is voornamelijk aantrekkelijk voor bedrijven die vooral gebaat zijn bij een goede zicht- lokatie. Uit het bovenstaande komt naar voren dat de onderscheiden be drijventerreinen in genoemde dorpen in hun samenhang complementair zijn en in de markt reeds hun eigen specifieke plaats hebben verworven. Het gebied ten zuidwesten van Grou heeft, gelet op de unieke ligging ten opzichte van de bestaande infrastructuur (spoorweg, autosnelweg, groot scheeps vaarwater) goede potenties voor een verdere bedrijfsontwikke ling, met name in de transportsector. Vanuit de markt hebben ons signa len bereikt dat er duidelijk interesse is voor dit gebied. Naar onze mening geeft deze lokatie een extra dimensie aan het gebied gevormd door de driehoek Jirnsum-Akkrum-Grou. Alle onder dit punt genoemde elementen geven ons aanleiding te bepleiten het gebied Jirnsum-Akkrum-Grou JAG-driehoek) binnen het streekplan aan te wijzen als regionaal ontwikkelingsgebied. De ontwikkelingsmogelijkhe den voor dit gebied zouden verder moeten gaan dan alleen de status van regionaal centrum. Wij beseffen echter hierbij wel, dat de status van stedelijk ontwikkelingsgebied de potenties van het eerdergenoemde gebied ontstijgen en opteren niet voor een gelijkschakeling hiermee. 10. Wergea. Wergea is aangeduid als plattelandskern. Hierbij geldt als uitgangspunt, dat ontwikkelingen kunnen worden gerealiseerd vanuit de behoefte van de kern zelf. Wergea ligt echter ook binnen de stedelijke woonzone rond Leeuwarden. Binnen de ontwikkeling van het Stadsgewest Leeuwarden is het in onze optiek niet gewenst dat de woningbouw in Wergea beperkt blij ft tot het inspelen op de vraag uit de kern zelf. Wij verzoeken u dan ook in het streekplan zeer duidelijk aan te geven dat de mogelijkheden in Wergea uitstijgen boven die van een plattelandskern. Wergea heeft de beschikking over een relatief groot bedrijventerrein. Zoals bekend is op dit moment hoogst onzeker hoe de (zuivel)industrie, die op dit terrein is gevestigd, zich zal ontwikkelen. Het streekplan zal de mogelijk heid moeten bieden dat dit terrein beschikbaar blijft voor mogelijke vervan gende bedrijvigheid van (meer dan) plaatselijke betekenis. LBBR.W37/H/6

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1992 | | pagina 57