- 2 -
De heer Veldstra: kan in hoofdlijnen achter het plan staan. We hebben
nu een duidelijk doel voor ogen. Hoofdstuk 4 is een goede aanvulling.
Verwacht van het college enige soepelheid als blijkt dat er bijstel
lingen nodig zijn. Er is, met name door de ambtenaren, hard gewerkt
aan een beter draagvlak.
De voorzitter: is blij met de erkenning voor het vele werk. Het colle
ge heeft de afgelopen tijd goed geluisterd en een lijn naar de toe
komst uitgezet, waarin de één zich misschien beter herkent dan de an
der. In de reactienota zijn de vragen van burgers, fracties en vereni
gingen op dezelfde wijze beantwoord. De raad heeft inderdaad een ande
re verantwoordelijkheid, dat zal ook wel blijken bij de verdere be
sluitvorming. We hebben veel wensen die geld kosten en de burger zal,
direct of indirect, dat wel merken, maar ze krijgen er ook wat voor
terug. De ANBO kon niet op tijd reageren, maar de vragen zijn ook
door anderen al gesteld, waardoor de vragen van de ANBO eigenlijk ook
al beantwoord zijn.
We moeten nu metelkaar aan de slag. Er zullen keuzes gemaakt moeten
worden, we kunnen niet alleen wachten op betere tijden, we zullen wat
moeten doen. Met dit bestuursplan kunnen we een klein stapje in de
goede richting zetten.
Vervolgens wordt de reactienota concept-bestuursplan paginagewijs
doorgenomen.
Blz.3. Mevrouw Santema: het onderwaterzetten van een groot deel van
Midden-Friesland betekent een aantasting van de economische struc
tuur, dat is slecht voor de agrarische sector. Heet onderwaterzetten
een toename van de toeristische sector tot gevolg?
De voorzitter: het is nog niet duidelijk hoe de laatst gepubliceerde
plannen overeenkomen met de plannen waar we mee bezig zijn. We moeten
dat allemaal nog eens goed bekijken.
Blz.4. De heer Hoekstra: in de ANBO-vergadering zijn de beleidsvoorne
mens besproken. Het meeste viel in goede aarde, maar we zijn er tegen
dat voorzieningen voor ouderen alleen in Grou en Akkrum zullen komen.
Het is onmenselijk om oude mensen te verplaatsen als ze extra voorzie
ningen nodig hebben.
Mevrouw Rouwe: aanpassingen voor gehandikapten, dat wordt toch door
de bedrijfsvereniging betaald?
De heer Bijlsma: wordt er ook gedacht een kleinschalige woonvormen,
c.q. beschermd wonen voor ouderen?
De voorzitter: jammer dat de voorstellen zo verkeerd zijn overgeko
men. Het is absoluut niet de bedoeling van het college om oudere men
sen die hulp nodig hebben te verplaatsen naar Grou of Akkrum. Veel
hulp kan thuis worden gegeven. Voorzieningen als de thuiszorg, de
maaltijdvoorziening en de alarmering blijven gehandhaafd. Het is ook
de bedoeling van de gemeente om het mogelijk te maken dat mensen zo
lang mogelijk thuis kunnen blijven. Voor voorzieningen als dagverzor
ging, aanleunwoningen, e.d. is het beter aan te sluiten bij bestaande
voorzieningen en daar waar een groter draagvlak is.
Als er vraag is naar groepswonen zullen we moeten bekijken wat he
beste is. Als men extra voorzieningen nodig heeft is het ook dan be
ter aan te sluiten bij bestaande voorzieningen.
In de toekomst verandert er nogal wat voor het gehandikaptenbeleid
De gemeente krijgt daarin een grote rol. De GGD kan de gemeente daar
in ondersteunen.
De heer Damsmawaarom is het volkshuisvestingsplan niet verwerkt m
het bestuursplan? De uitkomst kan wel heel anders zijn. De gemeente
moet naar een eerlijke verdeling van woonruimte streven en in alle
dorpen moet bouwen mogelijk zijn, desnoods met subsidie.
ASVSAFD.1&2/AB/2