GEMEENTE BOARNSTERHIM
14. Voorstel tot het beschik
baar stellen van een kre
diet voor de aanleg van
snelheidsremmende maatrege
len te Wergea.
Aan de gemeenteraad.
Grou, 6 november 1992.
Algemeen.
De aanpak van de beide dorp-entrees volgt uit de prioriteitenlijst
die is opgesteld in de nota van aanpak. Het eerste knelpunt de recon
structie van de Gele Eker is intussen opgelost.
De plannen zijn in het dorp in de inspraak geweest, zowel met de di
rect aanwonenden als met de gehele bevolking van Wergea. De uit deze
inspraak voortvloeiende vragen en/of opmerkingen zijn in de bestekste
keningen verwerkt voorzover onzerzijds noodzakelijk.
De bestekstekeningen en de ramingen van kosten zijn inmiddels klaar.
De entree's worden verhoogd uitgevoerd in zogenaamde plateau's. De
opritten van de plateau's worden onder een helling van 1:40 aangelegd
zodat de bussen en vrachtauto's geen last hebben en geen trillingen
veroorzaken. Het plateau wordt uitgevoerd in nieuwe betonklinkers met
aan weerszijden een molgoot c.q. sierstrook. Aan de zijde van de Kerk
straat wordt het wegprofiel versmald tot 6.00 meter (nu 7.00 meter)
met ook hier aan weerszijden een molgoot teneinde de indruk te wekken
dat het profiel smaller wordt met als gevolg een lagere snelheid van
het autoverkeer.
Tevens wordt het fietsverkeer ter plaatse van de plateau's op de weg
geleid. Het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Friesland heeft ons
geadviseerd bij de totstandkoming van deze oplossingen.
Financiën.
De totale kosten van beide plateau's worden door ons geraamd op
f 189.500,00 (inclusief b.t.w., voorbereiding en toezicht). Wij zijn
van mening dat de financiering ten laste moet komen van het fonds
Stads- en Dorpsvernieuwing waarbij de dekking als volgt kan zijn:
restant "budget uitvoeringsactiviteiten algemeen Wergea 1992"
f 89.500,00 en
"budget uitvoeringsactiviteiten algemeen Wergea 1993" beschik
baar f 100.000,00.
Eén en ander resulteert in een dekking van totaal f 189.500,00.
VRSNELH.REM/RAAD/1