- 2 - Op dit gehele stelsel van zonering en daarmee verbonden onderzoeken en normen, zijn een tweetal belangrijke uitzonderingen mogelijk. De gemeenteraad is de instantie die bepaald in welke concrete gevallen er sprake is van de bedoelde uitzonderingen: de Wet geluidhinder en het daarbij behorende "Besluit ondergrens zones van wegen" geeft hier voor de volgende richtlijnen: a. in geval van een weg bestaande uit twee rijstroken in stedelijk gebied, kan de zone van 200 meter worden teruggebracht tot 100 meter indien de gemeenteraad op grond van een redelijke schatting en na overleg met de wegaanlegger of wegbeheerder heeft uitgesproken dat van deze weg in de komende 10 jaar 5000 motorvoertuigen of minder gebruik zullen maken; b. een zone geldt niet indien de gemeenteraad op grond van een rede lijke schatting na overleg met de wegaanlegger of wegbeheerder heeft verklaard dat binnen een periode van 10 jaar minder dan 2450 motorvoertuigen per etmaal van een bepaalde weg gebruik zul len maken. In haar vergadering van 20 maart 1984 heeft de raad van Boarnsterhim verklaard dat van alle wegen in de gemeente Boarnsterhim wordt ver wacht dat daarvan binnen een periode van 10 jaar na de datum van het besluit door minder dan 2450 motorvoertuigen per etmaal gebruik zal worden gemaakt met uitzondering van: de J.W. de Visserwei, Grou, vanaf boerderij Bouma; de weg Wergea-Goutum (Wergeasterdyk) Rijksweg 32; de Bûtlânswei, vanaf Jirnsum tot aan de afslag Poppenwier; de Overijsselsestraatweg (van Jirnsum naar Reduzum) de weg Akkrum-Aldeboarn (Boarnsterdyk) de weg Akkrum-Jirnsum (Ljouwerterdyk) Rijksweg 354; de Stationsweg te Grou tussen de J.W. de Visserwie en het post kantoor aan de Parkstraat; de doorgaande route door Akkrum, te weten: Boarnsterdyk, Kanadeeskestrjitte, Tsjerkebreed, Kleef, Buorren, Heechein en Ljouwerterdyk; Rijksweg 352 door Jirnsum. Deze verklaring heeft, althans voor de omgeving van Jirnsum, haar ac tualiteit verloren; niet alleen vanwege het feit dat de verklaring van de gemeenteraad bijna 10 jaar oud is, maar ook vanwege de aanleg van de Westelijke Randweg, waardoor de verkeersstructuur in en rond Jirnsum ingrijpend is gewijzigd. Vandaar dat in dit hoofdstuk uitge breider wordt ingegaan op de (toekomstige) intensiteiten op de wegen in en rond Jirnsum. Verkeersintensiteiten. In het kader van de voorbereiding van de aanleg van de Westelijke Randweg zijn door Buro Hofstra B.V. prognoses opgesteld aangaande de toekomstige verkeersintensiteit op de wegen in en rond Jirnsum. De prognoses zijn gebaseerd op het in 1988 geactualiseerde verkeersmodel "Midden-Friesland". De resultaten van deze modelberekeningen met gennuanceerde toedeling zijn weergegeven in tabel 1. GSVRGELUIDH /RAAD 2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1992 | | pagina 104