- 2 -
Op dit gehele stelsel van zonering en daarmee verbonden onderzoeken
en normen, zijn een tweetal belangrijke uitzonderingen mogelijk. De
gemeenteraad is de instantie die bepaald in welke concrete gevallen
er sprake is van de bedoelde uitzonderingen: de Wet geluidhinder en
het daarbij behorende "Besluit ondergrens zones van wegen" geeft hier
voor de volgende richtlijnen:
a. in geval van een weg bestaande uit twee rijstroken in stedelijk
gebied, kan de zone van 200 meter worden teruggebracht tot
100 meter indien de gemeenteraad op grond van een redelijke
schatting en na overleg met de wegaanlegger of wegbeheerder
heeft uitgesproken dat van deze weg in de komende 10 jaar
5000 motorvoertuigen of minder gebruik zullen maken;
b. een zone geldt niet indien de gemeenteraad op grond van een rede
lijke schatting na overleg met de wegaanlegger of wegbeheerder
heeft verklaard dat binnen een periode van 10 jaar minder dan
2450 motorvoertuigen per etmaal van een bepaalde weg gebruik zul
len maken.
In haar vergadering van 20 maart 1984 heeft de raad van Boarnsterhim
verklaard dat van alle wegen in de gemeente Boarnsterhim wordt ver
wacht dat daarvan binnen een periode van 10 jaar na de datum van het
besluit door minder dan 2450 motorvoertuigen per etmaal gebruik zal
worden gemaakt met uitzondering van:
de J.W. de Visserwei, Grou, vanaf boerderij Bouma;
de weg Wergea-Goutum (Wergeasterdyk)
Rijksweg 32;
de Bûtlânswei, vanaf Jirnsum tot aan de afslag Poppenwier;
de Overijsselsestraatweg (van Jirnsum naar Reduzum)
de weg Akkrum-Aldeboarn (Boarnsterdyk)
de weg Akkrum-Jirnsum (Ljouwerterdyk)
Rijksweg 354;
de Stationsweg te Grou tussen de J.W. de Visserwie en het post
kantoor aan de Parkstraat;
de doorgaande route door Akkrum, te weten: Boarnsterdyk,
Kanadeeskestrjitte, Tsjerkebreed, Kleef, Buorren, Heechein en
Ljouwerterdyk;
Rijksweg 352 door Jirnsum.
Deze verklaring heeft, althans voor de omgeving van Jirnsum, haar ac
tualiteit verloren; niet alleen vanwege het feit dat de verklaring
van de gemeenteraad bijna 10 jaar oud is, maar ook vanwege de aanleg
van de Westelijke Randweg, waardoor de verkeersstructuur in en rond
Jirnsum ingrijpend is gewijzigd. Vandaar dat in dit hoofdstuk uitge
breider wordt ingegaan op de (toekomstige) intensiteiten op de wegen
in en rond Jirnsum.
Verkeersintensiteiten.
In het kader van de voorbereiding van de aanleg van de Westelijke
Randweg zijn door Buro Hofstra B.V. prognoses opgesteld aangaande de
toekomstige verkeersintensiteit op de wegen in en rond Jirnsum. De
prognoses zijn gebaseerd op het in 1988 geactualiseerde verkeersmodel
"Midden-Friesland". De resultaten van deze modelberekeningen met
gennuanceerde toedeling zijn weergegeven in tabel 1.
GSVRGELUIDH /RAAD 2