Er blijft nog wel enige beleidsruimte bestaan, namelijk met betrek king tot bepalingen die niet in de model-regelingen geregeld zijn. Overigens, vanuit de gedachte dat de UWO plaatselijk overleg overbo dig moet kunnen maken, zullen ook dergelijke onderwerpen op den duur in de UWO kunnen worden opgenomen. In de UWO kan dus meer geregeld worden dan in de huidige modelregelingen. Het blijft echter mogelijk dat gemeenten naast alle onderwerpen die in de RO en UWO geregeld zijn afspraken maken over andere arbeidsvoorwaarden. Voorbeeld hier van kan zijn een hypotheek regeling. In de UWO kan dus alles geregeld worden wat niet in de RO wordt afge sproken. Er is wel gesteld dat de UWO op het moment dat men zich daar voor vóór 1 april 1993 aanmeldt, "leeg" is. Daarmee wordt bedoeld dat deze op dat moment nog geen regelingen bevat en pas uiterlijk 1996 volledig zal zijn gevuld. Dat wil echter uiteraard niet zeggen dat in een gemeente dan geen rechtspositieregeling meer zou gelden. Tot dat moment blijft in iedere gemeente de vastgestelde rechtspositie gel den. Door aanmelding verplicht de gemeente zich wel om de wijzigingen te volgen die in de UWO worden afgesproken. Die wijzigingen hebben zeker het eerste jaar slechts betrekking op een beperkt deel van de rechtspositie. Voor het overige blijft de plaatselijk al geldende rechtspositie dan bestaan. De situatie kan zich voordoen dat een gemeentelijke rechtspositierege ling op onderdelen afwijkt van de CvA-modellen. De UWO die het CvA met de centrales van overheidspersoneel afspreekt, is gebaseerd op wat in de modellen is geregeld. Daar kan zich dus een aansluitingspro bleem voordoen, dat een overgangsmaatregel vergt. In de UWO zullen deze overgangsmaatregelen afgesproken worden. Voor zover gemeentelij ke regelingen reeds voldoen aan de bepalingen in de UWO behoeft geen wijziging plaats te vinden. In het geval een gemeente afwijkt in gun stige dan wel ongunstige zin zou kunnen worden afgesproken dat die gemeente gefaseerd, dus in een aantal stappen, de UWO-afspraak na komt. Ook kan worden afgesproken wat de rol van het lokale GO bij die overgangsmaatregelen zou moeten zijn. Te denken valt aan overleg met het lokale GO over het tempo waarin aan de in de UWO afgesproken over gangsmaatregelen gestalte wordt gegeven. Overigens kunnen soortgelij ke problemen zich voordoen bij de RO. Met de centrales van overheids personeel worden in de RO afspraken gemaakt hoe deze problemen kunnen worden opgelost. Dat zal op overeenkomstige wijze, zoals voor de UWO beschreven, kunnen gebeuren. De afspraken voor de Raamovereenkomst en de Uitwerkingsovereenkomst worden gemaakt in het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaar den. De afspraken vallen onder het overeenstemmingsvereiste. Aanslui ting bij de uitwerkingsovereenkomst heeft consequenties voor de bete kenis voor het lokaal georganiseerd oveleg. Overigens zal ook de in voering van de Wet op de ondernemingsraden bij de overheid - naar verwachting per 1 januari 1995 - van groot belang zijn voor de vorm en het belang van het lokaal overleg, zowel voor wat betreft de mede zeggenschap als voor het georganiseerde overleg. IJVWfflUI.TK/RAAD/3

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1993 | | pagina 61