- 6 - Na veel overleg heeft het college alle partijen van de noodzaak van die 3-hoofdige structuur overtuigd. Directeuren werden be noemd en er kon gestart worden met het plan van aanpak. In het begin van de uitvoeringsfase stuit men opnieuw op problemen rond taakafbakening, produktverantwoordelijkheid, managementfunctie en integrale advisering. De oplossing van die problemen wordt nu gezocht in het wijzigen van de 3-hoofdige structuur in een 2- hoofdige. Alle verantwoordelijken, ook de raad, weten dat het in hoofdzaak dezelfde problemen zijn waarvoor de 3-hoofdige struc tuur als oplossing werd aangedragen. Dat is de reden dat het G.O. deze verandering afwees. Het G.O. vond dat de 3-hoofdige structuur eerst maar eens ingevoerd moest worden. Ook het C.D.A. zag geen heil in deze manouvre. Er ontstaat in mei een patstel ling tussen G.O. en college. Nu dan, ten langen leste zijn alle partijen murw en de situatie beu. Zij moet vernemen dat het per soneel gedesillussioneerd en gedesinteresseerd is en het perso neel stemt dan ook in met de 2-hoofdige structuur. Zo vergaat het ook het C.D.A. Zij hoopt dat er nu geluisterd wordt naar haar fractie. Het college heeft gelijk dat het niet ligt aan het aantal hoofdafdelingen dat een organisatie niet goed functio neert maar uit het onderzoek bleek dat voor onze organisatie 3 hoofdafdelingen wenselijk waren. Het C.D.A. heeft nog steeds die mening. Wanneer de raad toch meent akkoord te gaan met het voor stel raadt zij aan een aantal stappen te volgen waardoor dit voorstel een zo groot mogelijke kans van slagen heeft met name voor de langere termijn. De eerste stap: schort het hele voor stel een maand op in verband met het aantreden van de nieuwe portefeuillehouder voor personeelszaken. Of stel alleen de hoofd structuur vast met daarin opgenomen dat de centrale bestuurson- dersteuning een zelfstandige en onafhankelijke positie krijgt. De verdere procedure wordt dan pas door de raad vastgesteld als de invulling onder verantwoordelijkheid van de nieuwe porte feuillehouder tot stand is gebracht. Er moet ook kritisch geke ken worden naar Hoofdafdeling II die haar veel te zwaar lijkt. Tijdens het proces moet een vacaturestop gelden. De functiein- houd en het functieprofiel van de directeuren van de hoofdafde lingen en van de hoofdstafafdeling financiën moet beschreven worden. Openstellingsprocedures zijn volgens haar voor deze func ties gewenst. Ook het opstellen van een functieboek met vaststel ling door de raad is nodig. Haar fractie vindt dat al deze zaken eens kritisch onder de loupe moeten worden genomen. De leden van de raad zijn verantwoordelijk voor de organisatie en in het bij zonder voor de mensen die daarin werken. De stap tot reorganisa tie heeft nu al een paar jaar geduurd. Zij stuurt niet aan op een lang uitstel maar op een besluitvorming die goed overwogen is en met de juiste randvoorwaarden om deze reorganisatie tot een goed einde te brengen. Wethalder Nieuwdam stelt dat dit ütstel giet oer de reparaasje fan in struktuer dy't net operasjoneel west hat. Mei oare wurden, de ütstellen troch Vos en Thijssen dien binne nea yn'e praktyk brukt. Dêrom kin der ynhaldlik ek gjin ferliking makke wurde. It kolleezje fynt düdlik net dat de struktuer mei trije haadöfdielingen earst mar ynfierd wurde moat. Dy opsje is sawol nei de polityk as nei it personiel gjin sterke. De foarige haadstruktuer is yndied buten de ried mei ynstimming fan it G.O. en de MZC troch it kolleezje fêststeld. N0T19JAN.l/H/6

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1993 | | pagina 8