- 2 -
Onze gemeentelijke verantwoordelijkheid
Wij veronderstellen, dat alleen een geïntegreerde, planmatige aanpak
bij zal dragen aan het welslagen van deze voorbereiding en het bieden
van een reëel perspectief.
Het is dus zeker niet zo, dat alleen het uitbreiden van het vrijwilli-
gerspotentieel of met het aanbieden van voldoende, geschikte woningen
de problematiek ondervangen wordt. Slechts wanneer we er in slagen op
meerdere gebieden een goed aanbod te creëren, kan er gesproken worden
van een opvangstructuur, die perspectief biedt naar zelfredzaamheid.
De verantwoordelijkheden van de gemeente, zoals wij die zien, zijn:
coördinatie
kwaliteitsbewaking
voorlichting
het creëren van draagvlak
afstemming tussen de diverse aanbieders
het initiëren van structuur
financiële kaders aanbieden.
Deze verantwoordelijkheden hebben betrekking op de volgende gebieden:
oriëntatie
taal, onderwijs/werk
hulpverlening (medisch/psycho-sociaal)
materiële ondersteuning op tereinen als inkomen, huisvesting
waar nodig juridische ondersteuning
openbare orde en veiligheid.
Aanpak en financiering
De manier waarop wij in eerste instantie denken het beleid op te zet
ten en structuur te geven aan de opvang ziet er als volgt uit.
In projectvorm - in samenwerking met het particulier initiatief -
willen wij onderzoeken hoe verschillende opties/maatregelen en manie
ren van invulling gestalte kunnen krijgen. Deze aanpak moet resulte
ren in beleidsaanbevelingen en concrete acties. Concrete actie hangt
samen met onze uitdrukkelijke wens in het komende jaar (voor 1 mei
1994) de taakstellingen te realiseren.
Deze inspanningsverplichting betekent een gerichte bestuursopdracht
aan de sector Burger en Samenleving en een financiële bijdrage van de
gemeente voor het welslagen van het project. Er is een krediet nodig
voor een (vooralsnog) ambtelijk coördinator, die ook kan beschikken
over een werkbudget. Voor het komende jaar rekenen wij op een bedrag
van f 45.000,00. Bij onze besluitvorming zijn wij uitgegaan van gel
den, die wij voor het vluchtelingenbeleid en andere speerpunten uit
het bestuursplan hebben geoormerkt.
In de komende periode zullen wij u nadere voorstellen doen over de
uitwerking van de andere speerpunten, zoals het minimabeleid, het
arbeidsmarktbeleid, de kwaliteitsverbetering van het onderwijs en het
dorpsbeheer. De gereserveerde gelden bestaan uit "overgebleven" bedra
gen, door de Rijksoverheid aan de gemeente verstrekt voor de uitgaven
en beleidsontwikkeling onder andere op het gebied van Bijzondere Bij
stand, R.O.A., incentives (uitstroom uit uitkeringssituatie) en een
eigen reservering voor sociale vernieuwing.
Pas na de vaststelling van de jaarrekening 1992 van de gemeente door
uw raad zou effectuering kunnen plaatshebben.
HKVLAM/WZ/2