- 4 -
Het financiële risico van de exploitatie ligt in deze opzet ge
heel bij de gemeente in deze het gemeentelijk grondbedrijf.
Bij de ontwikkeling van grootschalige projecten, zoals in onze
gemeente Terherne en de Burd Cl, is er tot nu steeds sprake ge
weest van een direct contact en samenwerking tussen de gemeente
en de belanghebbende private partij zijnde de projectontwikke
laar.
Op grond van bovenstaande kan er een scheiding worden gemaakt
tussen twee categorieën van projecten, namelijk:
1. exploitatie van uitbreidingsgebieden voor woningbouw en
bedrijfsterreinen, en
2. onderzoek naar de realiseerbaarheid van projecten.
De exploitatie van de uitbreidingsgebieden is gebaseerd op een
prognose ten aanzien van de uitgifte van grond. Door veranderin
gen op de markt en door economische ontwikkelingen is bij elke
exploitatie het risico daadwerkelijk aanwezig dat de voorgestel
de prognose, met andere woorden de uitgifte-duur, niet wordt
gehaald.
Het gevolg hiervan is dat de rente-lasten de exploitatie van een
bepaald gebied nadelig zullen beïnvloeden en in voorkomende ge
vallen tot een negatief resultaat zullen leiden. Het spreekt
voor zich dat dit ten koste zal gaan van het resultaat van het
gemeentelijk grondbedrijf-.
In deze marktsector is er een steeds duidelijker tendens waar
neembaar dat private partijen willen participeren in de ontwikke
ling c.q. exploitatie van uitbreidingsgebieden. De periode van
1945 tot heden onder de loep nemend, is er sprake van een golf
beweging. In de periode van 1945 tot 1968, de wederopbouw, is er
duidelijk sprake geweest van een intensieve samenwerking tussen
overheid en private partijen. In de daarop volgende periode
wordt de rol van de overheid steeds dominanter. Vanaf 1982 tot
nu toe, een periode waarin de economie is opgeleefd, is er spra
ke van experimenteren met nieuwe vormen en mogelijkheden voor
een samenwerking tussen de overheid en private partijen. De (ge
meentelijke) overheid wordt gedwongen te bezuinigen terwijl pri
vate investeerders over aanzienlijke reserves beschikken.
Motieven op grond waarvan de overheid kiest voor samenwerking
met private partijen zijn:
de mogelijkheden aan gemeentelijke kant om gewenste ontwik
kelingen geheel uit eigen middelen te financieren zijn niet
aanwezig;
bij de gemeente bestaat het verlangen naar zekerheid dat
plannen die worden vervaardigd niet slechts door de markt
positief zullen worden gewaardeerd als gevolg waarvan ont
wikkelingen op een rendabele wijze verder kunnen worden
gebracht maar dat tevens in de fase van planvorming met de
"markt" tot afspraken kan worden gekomen.
Dit kan worden gerealiseerd wanneer voordat ruimtelijke
plannen zijn vastgesteld in contact wordt getreden met die
marktpartijen, beleggers/projectontwikkelaarsdie in een
later stadium de invulling van de gebieden in financiële
zin voor hun rekening nemen. Bij de planvorming kan dan met
wensen rekening worden gehouden.
SBMEDR.AD/IZ/4