- 2 -
Ten aanzien van de tijdens de interviewfase geïnventariseerde
knelpunten, kan het volgende worden geconcludeerd:
a. Het vermogen om tot afweging van gemeenschappelijke belan
gen binnen het samenwerkingsverband te komen is beperkt.
Een niet optimale gebiedsafstemming en het gebrek aan be
stuurlijke integratie tussen functionele regio's en WGR-
regio's bemoeilijken de externe belangenafweging.
b. De slagvaardigheid van de samenwerkingsverbanden wordt voor
namelijk beperkt door het gebrek aan bestuurlijke samenwer
king bij de gemeenten. Ook laten de de hogere overheden het
afweten bij het stimuleren van de intergemeentelijke samen
werking.
c. De intergemeentelijke samenwerkingsverbanden in Friesland
zijn eigenlijk alleen in formele zin democratisch gelegiti
meerd. Van de formele mogelijkheden om invloed en controle
uit te oefenen wordt in de praktijk door de gemeenteraadsle
den onvoldoende gebruik gemaakt.
Op grond van het vorenstaande concludeert de F.A. dat in de Frie
se situatie slechts in beperkte mate gesproken kan worden van
bestuurskrachtige intergemeentelijke WGR-samenwerkingsver
banden
Als mogelijke oplossingsalternatieven voor het vergroten van de
bestuurskracht van de samenwerkingsverbanden, noemt de F.A.
a. handhaving van de huidige WGR-regio's;
b. opschaling van de huidige WGR-regio's tot één WGR-regio per
provincie
c. herschikking WGR-taken tussen gemeenten en provincies (nieu
we doe-provincies)
d. schaalvergroting van gemeenten (maxi-gemeenten)
Aan de hand van een aantal indicatoren (zie blz 68 uit het rap
port) heeft de F.A. de voor- en nadelen van de 4 opties tegen
elkaar afgewogen.
De voorkeur van de F.A. gaat uit naar optie 3, een herschikking
van taken tussen de provincie en de gemeenten. De taken van de
WGR-samenwerkingsverbanden kunnen voor een belangrijk deel op
gaan in de provincie; de resterende WGR-taken kunnen teruggaan
naar de gemeenten. Hoewel er in deze optie geen sprake meer is
van WGR-regio's blijven gemeenschappelijke regelingen tussen
gemeenten mogelijk. Functionele gebiedsindelingen kunnen desge
wenst worden geïntegreerd in de provincie. Op deze wijze is dus
min of meer sprake van het ineenschuiven van regio en provincie.
IIIWerkgroep Bestuurlijke Vernieuwing Friesland.
In december 1992 kwam de werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing, een
gezamenlijke bestuurlijke-ambtelijke werkgroep van de provincie
en VFG, voor de eerste maal bijeen.
De opdracht aan de werkgroep was om, in het verlengde van het
door de F.A. opgestarte onderzoek, de actuele bestuurlijke pro
blematiek in Friesland in kaart te brengen en mogelijke oplos
singsrichtingen daarvoor te verkennen.
In juni 1993 bracht deze werkgroep de nota "Bestuurlijke Vernieu
wing: Aanzet en richting" uit.
RDWETGR/BZ/2