- 2 - Ten aanzien van de tijdens de interviewfase geïnventariseerde knelpunten, kan het volgende worden geconcludeerd: a. Het vermogen om tot afweging van gemeenschappelijke belan gen binnen het samenwerkingsverband te komen is beperkt. Een niet optimale gebiedsafstemming en het gebrek aan be stuurlijke integratie tussen functionele regio's en WGR- regio's bemoeilijken de externe belangenafweging. b. De slagvaardigheid van de samenwerkingsverbanden wordt voor namelijk beperkt door het gebrek aan bestuurlijke samenwer king bij de gemeenten. Ook laten de de hogere overheden het afweten bij het stimuleren van de intergemeentelijke samen werking. c. De intergemeentelijke samenwerkingsverbanden in Friesland zijn eigenlijk alleen in formele zin democratisch gelegiti meerd. Van de formele mogelijkheden om invloed en controle uit te oefenen wordt in de praktijk door de gemeenteraadsle den onvoldoende gebruik gemaakt. Op grond van het vorenstaande concludeert de F.A. dat in de Frie se situatie slechts in beperkte mate gesproken kan worden van bestuurskrachtige intergemeentelijke WGR-samenwerkingsver banden Als mogelijke oplossingsalternatieven voor het vergroten van de bestuurskracht van de samenwerkingsverbanden, noemt de F.A. a. handhaving van de huidige WGR-regio's; b. opschaling van de huidige WGR-regio's tot één WGR-regio per provincie c. herschikking WGR-taken tussen gemeenten en provincies (nieu we doe-provincies) d. schaalvergroting van gemeenten (maxi-gemeenten) Aan de hand van een aantal indicatoren (zie blz 68 uit het rap port) heeft de F.A. de voor- en nadelen van de 4 opties tegen elkaar afgewogen. De voorkeur van de F.A. gaat uit naar optie 3, een herschikking van taken tussen de provincie en de gemeenten. De taken van de WGR-samenwerkingsverbanden kunnen voor een belangrijk deel op gaan in de provincie; de resterende WGR-taken kunnen teruggaan naar de gemeenten. Hoewel er in deze optie geen sprake meer is van WGR-regio's blijven gemeenschappelijke regelingen tussen gemeenten mogelijk. Functionele gebiedsindelingen kunnen desge wenst worden geïntegreerd in de provincie. Op deze wijze is dus min of meer sprake van het ineenschuiven van regio en provincie. IIIWerkgroep Bestuurlijke Vernieuwing Friesland. In december 1992 kwam de werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing, een gezamenlijke bestuurlijke-ambtelijke werkgroep van de provincie en VFG, voor de eerste maal bijeen. De opdracht aan de werkgroep was om, in het verlengde van het door de F.A. opgestarte onderzoek, de actuele bestuurlijke pro blematiek in Friesland in kaart te brengen en mogelijke oplos singsrichtingen daarvoor te verkennen. In juni 1993 bracht deze werkgroep de nota "Bestuurlijke Vernieu wing: Aanzet en richting" uit. RDWETGR/BZ/2

Historisch Centrum Leeuwarden

Boarnsterhim vergaderstukken gemeenteraad | 1993 | | pagina 29